Wkuno

Hvordan bygge en enkel dataspill ved hjelp av batch skript

Batch script er en grunnleggende skriptspråk som kjører på alle Windows eller MS DOS operativsystem, funksjonene er basert på kommandoene for kommandolinjene i disse operativsystemene. Også det ganske kult! Å lage et spill med dette skriptet er ikke så vanskelig, er alt det tar litt tid og kreativitet. Vennligst merk: for at dette prosjektet skal fungere ordentlig, må du ha Windows 2000 eller høyere, da dette ikke vil fungere i tidligere versjoner av Windows eller MS DOS, siden MS DOS er ikke kompatibel med moderne batch skript.

Trinn

Hvordan bygge en enkel dataspill ved hjelp av batch skript. Bestem deg for et spill.
Hvordan bygge en enkel dataspill ved hjelp av batch skript. Bestem deg for et spill.
  1. 1
    Bestem deg for et spill. Før du bestemmer deg for å gjøre en shoot-em-up spill eller pek-og-klikk spill, vet at selv med MS DOS 8, har batch script alvorlige begrensninger til sine evner. Du vil ikke være i stand til å lage mer av et spill enn en tekst-basert spill. Det kan være en quiz eller et scenario spillet, men du vil ha bare tekst. Om hvorvidt eller ikke du vil ha ASCII-grafikk er opp til deg, men spillet vil fortsatt være basert utelukkende på skriving.
  2. 2
    Lær manuset. Manuset er ikke så vanskelig å lære, kan du selv lære det bare ved å se på et program. Å vite noen skriptspråk du trenger å vite noen grunnleggende kommandoer i datamaskinens kommandolinjen. For denne kommandolinjen, de grunnleggende kommandoene som du trenger er:
    • echo
    • color
    • title
    • goto
    • if
    • set
    • labeling (not a command, but how to label)
  3. 3
    Lær hvordan du bruker de ovennevnte kommandoene. echo er en kommando som brukes til å skrive ut tekst til konsollen. Nedenfor, skriver echo kommandoen ut "Hello, world!":
      
    • Fargen kommandoen brukes til å endre fargen på teksten i kommandolinjen. Dette er ikke veldig nyttig, og sannsynligvis ikke bør være fokusert på til du er ferdig med selve spillet, men resultatene av fargeendring kan være ganske tiltalende. Farger i DOS kommandolinjer er nummerert, det er en tabell av fargene på slutten av denne artikkelen. De følgende kommandoene vil endre teksten farge til svart bakgrunn med grønn tekst:
        
    • Tittelen kommandoen endrer bare navnet på vinduet på tittellinjen og oppgavelinjen, og er på ingen måte nyttig, men det kan gjøre programmet se profesjonelle ut. Ved hjelp av det som så vil endre tittelen på vinduet til "Fun Program":
        
    • Den goto kommandoen brukes til å gå til en bestemt del av programmet. Du skal bruke den for å avgjøre hva som vil skje når enkelte svar er valgt ut fra spørsmål. For å bruke goto kommandoen for å gå til en etikett som heter "feil":
        
    • If-kommandoen brukes til å bestemme hva som vil skje hvis en bestemt hendelse inntreffer. Etter hvis setningen (hvis [noe]), følger en kommando. At hvis setningen, hvis en bestemt hendelse er sant, vil kommandoen i setningen utføres. Du skal bruke denne uttalelse for å fastslå hvilke goto kommandoen skal brukes. Dette hvis setningen vil være sant hvis input er lik 12:
        
    • Kommandoen set er faktisk ganske komplisert, siden den kan anvendes på mange måter. Som for nå, er alt du trenger det for å få datamaskinen til å motta signaler. For å gjøre dette:
        
    • Til slutt, merking. Merking kan navngi visse deler av programmet, slik at du kan bruke goto kommandoen. Du kan navngi visse deler av programmet noe, så lenge navnet ikke er en kommando. Å merke en del "main", skriver du følgende:
        
      • Merkede seksjoner inkluderer selve etiketten og all koden som følger den til en annen etikett er til stede eller filen når slutten! Pass på at du plasserer etiketten før avsnittet bli stemplet, og en annen etikett følge det slik at datamaskinen forstår hva delen er merket! Eksempel nedenfor:
          
      • Den første linjen av de ovennevnte studiene kan ha vært forvirrende for deg. Denne linjen slås skjermen av koden i filen, så det ser ikke ut som det var alle skrevet ut på en konsoll. Pr. nå er det uviktig, akkurat nå du bør bestemme hva de ovennevnte programmet vil gjøre (se bort fra første linje). Programmet vil vise tekst som sier "Dette er en test på tekst", så den vil be om innspill. Hvis inngangen er "1" (som betyr at du har skrevet i en), vil programmet gå tilbake til Label1 og kommandoene nedenfor det vil gjenta. Hvis tilstanden i hvis setningen ikke er oppfylt, vil datamaskinen skrive ut tekst til konsollen "TEST". Kopier ovennevnte program i to forskjellige vinduer som kjører notepad. I ett, lagre den som TEST1 i enhver mappe og kjøre den. Legg merke til hvordan teksten vises. I det andre vinduet, slette den første linjen og lagre det som TEST2 og kjøre den. Merke forskjellen?
    • Når du har en generell forståelse av hvordan de ovennevnte kommandoene kan brukes, kan du gå videre til neste trinn.
  4. 4
    Begynn skripting spillet ditt. Det er foreslått at en nybegynner bruk notepad, men hvis du ønsker å bruke MS DOS EDIT, det er fint, også. Det er også foreslått for en nybegynner å begynne med en enkel quiz spillet, så dette er hva denne artikkelen vil vise deg hvordan du gjør. Husk å starte med å slå av ekko. Så introduserer spillet ditt med litt tekst gjennom ekkoet kommandoen, og deretter bruke satt til å tillate inngang med goto kommandoen. Dette kan høres forvirrende, så se nedenfor (Merk: kommandoen REM skaper kommentarer, dvs. noter for utbygger som ikke vil vise i det endelige resultat):
      
  5. 5
    Arbeidet med instruksjoner side. På dette punktet, bør du lagre filen (lagre som something.bat), og legg den i en mappe som du opprettet for spillet. Etter å lagre den, kjøre den og sørge for at det fungerer.
    • Fra dette punktet du skal ha flere filer per kamp (spesielt hvis du ønsker å ha ASCII-grafikk). Du kan få batch script for å skrive ut innholdet i enhver fil på skjermen med den type kommandoen. Nedenfor vil skrive ut innholdet i test.txt:
        
      • Det er viktig å huske å inkludere filtypen, eller kommandoen ikke virker ordentlig.
    • Lag en instruksjoner side i notepad. Det burde si noe sånt som:
        
    • Lagre dette som INST.txt i mappen for batch-filen, og deretter gjøre det slik at spillet vil skrive ut teksten til konsollen på instruksjonene side:
        
    • Kjør programmet og sørge for at det fungerer.
  6. 6
    Arbeidet med innholdet i selve spillet. Det er der de fleste av din kreativitet / forskning, arbeid og tid som medgår til spillet, samt hvor de fleste av spillets scripting bør være. Det bør være et sted som du går når du får et svar galt, og en måte å gå videre til neste spørsmål når du får svaret rett. Nedenfor vil ha tre grunnleggende spørsmål om utsiden av en bil. Du kan bytte dem ut med hva du liker.
      
    • Kjør programmet og sørge for at det fungerer.
  7. 7
    Lag en vinnende skjerm. Skape en vinnende skjermen er like enkel som den instruksjoner skjermen. Lag et tekstdokument med ros for å vinne og lagre det som WIN.txt i batch-mappen. Legg til følgende linjer på slutten av spillet for den vinnende skjermen:
      
  8. 8
    Spillet ditt skal nå se ut koden under:
      
    • Kjør programmet og sørge for at det fungerer.
  9. 9
    Fiks på filen. Start med å gå til hver etikett og plassere CLS kommandoen etter den. Dette vil tømme skjermen på hver etikett, slik at du ikke har en skjerm full av unødvendig informasjon.
      
  10. 10
    Riktig grammatikk der det er hensiktsmessig. Hvis du vil, gjøre alle svarene på listen fullstendige setninger. MERK AT DU BØR UNNGÅ sammentrekninger i satsvise skriptet ECHO-kommandoen! Du bør også unngå flenger og større enn / mindre enn symboler, stjerner, prosent symboler og andre uvanlige symboler. Disse symbolene vil skape en syntaks feil som fører til at programmet stopper, henger eller krasjer.
  11. 11
    Lage grafikk for spillet dersom du ønsker. Generere ASCII art i separate tekstdokumenter og bruke den type kommandoen til å vise dem i programmet:
      
  12. 12
    Korrigere eventuelle skrivefeil som du kan finne. Tenk på dine egne ting å korrigere. Deretter legger du fargen med fargen kommandoen. Det er foreslått at du plasserer den i begynnelsen av programmet slik at hele programmet er av denne fargen. Her er forklaringen på hvordan du bruker det direkte fra kommandolinjen:

    Sets the default console foreground and background colors.

    COLOR [attr]

      attr Specifies color attribute of console output  attr Specifies color attribute of console output 

    Color attributes are specified by TWO hex digits -- the first corresponds to the background; the second the foreground. Each digit can be any of the following values:

      0 = Black 8 = Gray 1 = Blue 9 = Light Blue 2 = Green A = Light Green 3 = Aqua B = Light Aqua 4 = Red C = Light Red 5 = Purple D = Light Purple 6 = Yellow E = Light Yellow 7 = White F = Bright White  0 = Black 8 = Gray 1 = Blue 9 = Light Blue 2 = Green A = Light Green 3 = Aqua B = Light Aqua 4 = Red C = Light Red 5 = Purple D = Light Purple 6 = Yellow E = Light Yellow 7 = White F = Bright White 

    If no argument is given, this command restores the color to what it was when CMD.EXE started. This value either comes from the current console window, the /T command line switch or from the DefaultColor registry value.

    • Med andre ord, hvis du ville ha en skinnende hvit bakgrunn og svart tekst:
        
  13. 13
    Gratulerer, du har nettopp opprettet en grunnleggende dataspill med batch script!

Tips

  • Batch er en morsom måte å starte skrive programmer. Å flytte på noe bare ørlite grann vanskeligere, men mye kraftigere prøve programmeringsspråket Python.

Du kan finne gratis videoer på youtube for å lære noen programmeringsspråk.

  • Du kan sette variabel ved å sette "satt variabelnavn = verdi", eller å få brukerundersøkelser og lagre den som en variabel, i stedet for å sette "set / p inngang = blahblahblah" Du ville sette "set / p variabelnavn = blahblahblah" (Dette avsnitt som må rettes.)
  • Lagre hyppig. Du kan angre hvis du ikke gjør det.
  • Prøv å lage mange versjoner av spillet som du går, slik at du kan sammenligne dem og se om det er noen feil. Ikke bekymre deg om hvor mye plass det vil ta, batch-filer er svært liten.

Advarsler

  • ALDRI noen MS DOS-kommandoer i ekkoet kommandoen, ettersom de vil bli gjennomført. Husk at alt som vises av kommandolinjen er et ekko!
  • ALDRI noen MS DOS-kommandoer i tekstfiler som er skrevet ut til konsollen. Tekstfiler løse noen problemer, for eksempel flenger og stjerner, men kommandoer i dem vil fortsatt bli utført av systemet.
  • Det er ofte sagt at det er ulovlig å sende batch-filer over internett. På ingen måte er dette sant, men være klar over det faktum at du kan komme i trøbbel for å sende farlige batch-filer over internett (f.eks: batch-filer som krasjer datamaskinen, slette viktige systemfiler, osv...). De er ikke kalt virus, men de er fortsatt skadelig, og du kan komme i alvorlige problemer for dem.