Tegning uniform, symmetriske tannhjul kan være vanskelig, om du gjør det for hånd eller på datamaskinen. Hvis du har Inkscape, skjønt, det er mye enklere!
Trinn
- 1Begynn med tannhjul som er medtatt i Inkscape. For dagens versjon 0.46 kan du finne det i Effects> Render> Gears. I den kommende 0.47 det ble flyttet til Utvidelser> Render> Gears.
- Justere parametere (med Live Preview for å kunne se effekten i sanntid), og du vil få et tannhjul.
- 2Legg til en sirkel innenfor tannhjulet.
- 3Bruk justere og distribuere dialogen for å justere det til sentrum (eksempelet bruker Relativ til: Biggest Element).
- 4SUBT RACT sirkelen fra hjulet subt>.
- 5skape eiker.
- 6Legg et rektangel og justere den til sentrum.
- 7Duplisere rektangelet og roter den 90 °.
- 8Velg begge rektangler og rotere dem fritt.
- 9Velg alt og gjøre en union.
- 10c reate en liten sirkel c>.
- Hullet for aksen er en annen krets innrettet til sentrum og subtrahert fra hjulet.
- Og det første gir er ferdig!
- Andre tannhjul kombinert med det må ha lignende tenner, så bruk Gear plugin og endre bare antall tenner:
- Og gjøre en kompleks mekanisme:
- Hullet for aksen er en annen krets innrettet til sentrum og subtrahert fra hjulet.
- 11Det kan være lurt å øke kompleksiteten ytterligere ved å legge noen parallelle tannhjul, som kan ha sine egne parametere (så lenge de ikke er kombinert med de første girene).
Farging girene - Gylden
- 1gjør girene "ekte", emulerer en metallisk overflate gjøre>.
- 2Definer farge. Metallic er ikke en farge, det er skapt av lys refleksjon, så denne artikkelen vil bruke en Flerstopplanlegger gradient (en gradient med mer enn to farger).
- For gull bør den inneholde en rekke av lysere og mørkere nyanser av gult, kanskje også litt av oransje.
- For bronse, gul med en nyanse av grønt (kobber oksidasjon er grønt),
- For stål bør det inneholder gråtoner.
- Den krom er også grå, men mer reflekterende (mer kontrast, fra nesten sort til nesten hvitt), er sølv mindre reflekterende grå og så videre.
- 3ta ett hjul og bruke gradient til det.
- 4legge en skygge add>.
- Redskapen holder seg ikke på lufta, så legg en bakgrunn, og bruker den samme gylne gradient (hvis du bruker dette eksempelet). For enkelthets skyld, kan du bruke en annen, kanskje mørkere.
- 5Legge til noen flere tannhjul (alle dine gylne tannhjul).
- Legg merke nytten av skyggen, uten den ville det være vanskelig å beskikke giret fra bakgrunnen, nå er de forskjellige stedene.
- Legg merke nytten av skyggen, uten den ville det være vanskelig å beskikke giret fra bakgrunnen, nå er de forskjellige stedene.
Farging girene - Steel
- 1prøve å legge noen stål tannhjul.
- 2Starte dette ved å definere gradient (Flerstopplanlegger, grått, med en nyanse av blått).
- 3Påfør gradient til noen hjul.
- Her er et triks for å få noen av hjulene rikere, ikke som vanlig og kjedelig: legg en groove - to mindre sirkler, justert til midten av gear, fylt med den samme grå gradient, jo større i en motsatt retning, jo mindre i samme retning som resten av hjulet.
- 4Sett stål tannhjul i enheten (bare passe på å ikke par stål tannhjul med gull gears: stål med stål og gull med gull).
- Nå for noen aksler: små sirkler, laget av gull, stål, ruby og safir. Ikke glem skyggen og vurdere en hvit høydepunkt.
5
Plasser akslene i sentrum av girene og vi er satt. 6
Legg noen skruer som holder enheten. De er enkle å lage: lage en stål sirkel, trekke et rektangel for å skape groove, legge en mørkere stål rektangel, bunnen av sporet, roter skruen til en tilfeldig vinkel (vi ønsker ikke alle skruene å ha parallelle grooves, som ville være repeterende og kjedelig), fikse gradient og legge til skygge. Kanskje et hull: en større sirkel farget med samme gradient som bakgrunn, men med en motsetning orientering. (Jeg økte zoom nivå i dette trinnet for et klarere bilde) 7
Fordel skruene jevnt (eller tilfeldig hvis du føler for det) og det er gjort! Farging girene - På papiret
- 1Gi girene en gammel look. Nå er tiden inne for å prøve om helt annen tilnærming, noe som gjør girene ser ut som gamle skjemaer, gamle skriving på gamle papir, hvor vi skal jobbe med slagene.
- 2Gå tilbake til svart-hvitt-tegning.
- 3'Sett strøkfargen og frakoble fyllfarge. Dette får du noe sånt som dette, med overlappende konturer, må vi bli kvitt.
- 4velg giret (tannhjul hvis vi har flere) lider på grunn av denne uønskede overlapping velge>.
- 5gå til et annet utstyr som dekker det gå>.
- 6Gjenta med alle girene dekker det før vi får til noe sånt som dette.
- 7konvertere alle de resterende slag til stier.
- 8gjøre tegningen ser grov. Men den har et stort antall noder, vil det ta en stund å redigere dem manuelt for ønsket røff look, så her er en automatisk forenkle drift (vist en økt zoomnivå).
- 9Gjenta for alle girene.
- 10definere en Flerstopplanlegger gradient for papiret define>.
- En Flerstopplanlegger gradient er nødvendig for blekk også (ikke vist), og det må ha passende farger, men god kontrast med papir (som brunt for gamle papir og lyseblått for tegninger). Påfør gradienter.
- 11legge litt tekstur til papir: tegne en tilfeldig blob med frihånd verktøyet, vil det i en farge som ligner med bakgrunnen (men litt mørkere eller lysere), usatt slaget, forenkle ved behov og dimme mye:
- 12Legge litt mer til du er fornøyd med konsistensen.
- 13Mykne fokus. Velg alle girene, duplisere, gjør den dupliserte mørkere (svart), ta på litt blur og redusere opacity: