Wkuno

Hvordan lære et programmeringsspråk

Enten du ønsker å lage en video spill, app, eller bare ønsker å gjøre det for moro skyld, er programmering din venn. Her er hvordan å lære et programmeringsspråk.

Trinn

Hvordan lære et programmeringsspråk. Bestem hva du vil gjøre.
Hvordan lære et programmeringsspråk. Bestem hva du vil gjøre.
  1. 1
    Bestem hva du vil gjøre. Noen programmering applikasjoner med sterk tilstedeværelse og gode materialer for nybegynnere er spillprogrammering, lage nettsteder, automatisering av vanlige oppgaver ("scripting"), tekstbehandling, og vitenskapelig problemløsning. Hvis du bare tenker programmering ville være kult å lære og ikke har noen spesifikke bruksområder i tankene, det er greit, men å tenke på hva du ønsker å programmere på forhånd vil hjelpe deg å ta informerte beslutninger i løpet av din erfaring. Husk også at programmering kan være en frustrerende jobb hvis du ikke betaler riktig oppmerksomhet eller gjøre for mange feil mens du skriver koden.
  2. 2
    Velg et programmeringsspråk. Når du først begynner å lære, velger en lett-å-lære, høyt nivå språk som. Senere kan du gå videre til et lavere nivå språk som C eller C + + for å bedre forstå hvordan akkurat programmer kjører og samhandle. og Java er språk for nybegynnere. Forskning målet ditt program for å lære om det er språk du bør definitivt vite (f.eks SQL for databaser) eller unngå. Ikke bli forvirret av sjargong som "objekt-orientert", "samtidig", eller "dynamisk", disse alle gjennomsnittlige ting, men du vil ikke være i stand til å forstå dem før du faktisk har litt erfaring med programmering.
  3. 3
    Finn læringsressurser. Søk på nettet etter gode steder å starte på språk som er nevnt ovenfor, og sørg for å sjekke språket hjemmeside (hvis den har en) for en offisiell guide eller håndboken. Finn også noen som allerede vet hvordan å programmere. Elektronisk opplæring er fin, men de kan være frustrerende til tider Hvis du ikke kan få svar på konkrete spørsmål. Noen ganger bibliotek og videoer hjelpe mye.
  4. 4
    Begynne i det små. Du kan ikke forvente å skrive en bestselgende 700-siders mesterverk hvis du ikke har noen praktisk skriving erfaring; programmering er på samme måte. Begynn med grunnleggende konstruksjoner og skrive små programmer (10 til 30 linjer) for å teste din forståelse av begrepene. Strekk deg selv, men ikke prøv å kjøre før du kan gå.
  5. 5
    Sette i gang. Det tar mange timer med å trene problemløsende ferdigheter på ulike typer problemer før du kan kalle deg en ekspert. har mange små programmering oppdrag, rangert lag etter vanskelighetsgrad, som er nyttige for finslipe dine ferdigheter og holde i praksis. Også lære å lage flytskjemaer.
  6. 6
    Holde på den. Programmering kan være veldig frustrerende, men å fullføre et program kan være intenst tilfredsstillende og gledelig. Ikke gi opp hvis du ikke forstår et konsept; programmering kan være en svært abstrakt ting å lære. Når du arbeider på en spesielt intrikat problem, ta jevnlige pauser for å la hjernen slappe av og henvise problemet til din underbevissthet tankene. Lag en god plan for å arbeide.
  7. 7
    Hold læring. Å vite ett programmeringsspråk er bra, men å vite fire eller fem er bedre. Uavhengig av hvilket språk du bruker oftest, vil ha kunnskap om andre til å trekke på gjøre deg til en bedre programmerer og bedre i stand til å forstå vanlige konstruksjoner og problemer i det abstrakte. Så lærer flere programmeringsspråk, spesielt to eller tre med forskjellige design filosofier, for eksempel Lisp, Java og Perl. Men lærer hver av dem riktig.

Tips

  • Hvis du er interessert i spillprogrammering, undersøke Python, C + + og Java. Av de tre, C + + er trolig den beste utøver, Python den klart enkleste å lære, og Java best i stand til å kjøre på Windows, Mac OS og Linux uten endring.
  • Skriv ut bøker kan være en verdifull ressurs, men spør en erfaren programmerer for anbefalinger før dumping penger på hva som kan være svært godt hyped fluff.
  • Referansene er der for å hjelpe deg. Ikke skamme seg hvis du ikke husker alt utenat, det kommer med tiden. Det viktige er å vite hvor du skal finne referansemateriale.
  • Lær om fri programvare. Studer kildekoden til programmene som er tilgjengelig på fri programvare katalog. Hvorfor re-oppfinne hjulet når du kan gjøre det bedre? Bare sørg for at du forstår hva du programmerer.
  • Snakk med andre programmerere, lese andre programmer. Dette er viktigere enn noen bok eller kurs.
  • Gjøre bruk av up-to-date programmeringsgrensesnitt og offisielle referansemateriale tilgjengelig fra programvaren utgiver.
  • Når du lærer noe nytt, er det ofte nyttig å gjennomføre det selv og deretter finjustere design, forutsi resultatene, for å sørge for at du forstår konseptet.
  • Bli involvert i et språk standardisering innsats. Det kan være ANSI C + + komiteen, eller det kan være å avgjøre om ditt lokale koding stil vil ha 2 eller 4 plass innrykksnivåer. Uansett, lære deg om hva andre folk liker på et språk, hvor dypt de føler det, og kanskje litt om hvorfor de føler seg så.
  • Tutorials av noe slag er ikke tilstrekkelig til å lære et språk godt. Prøv å finne folk rundt deg som har samme interesser, og lære av hverandre. Bla gjennom og bli med oppslagstavler slik at du kan bli utsatt til teknikker og drøftinger av et dynamisk programmering samfunnet.
  • Språk som vanligvis brukes i webutvikling inkluderer Python, Ruby, PHP, ASP og Java. Webutviklere må også ha en sterk basis av HTML og JavaScript (som ikke er det samme som Java), og er sannsynlig å finne SQL nyttig også.
  • For å automatisere kjedelige oppgaver ("scripting") på Windows, se opp C # (som ligner på Java), Visual Basic, for andre plattformer, Perl, Python, og bash (eller andre skjell) er vanlig.
  • For folk flest, programmering noe som interesserer dem, eller at de kan bruke er mer interessant enn lærebok eksempler. Bruk en søkemotor for å finne ut om prosjekter som interesserer deg.