Wkuno

Hvordan du kan forbedre dine ferdigheter som programmerer

Enten du er dypt inn i Java, C + +, Python eller PHP, er det alltid rom for personlig vekst i kunsten og vitenskapen om programmering. Denne artikkelen vil gi deg noen tips og teknikker for å hjelpe deg å bli en bedre programmerer.

Trinn

Hvordan du kan forbedre dine ferdigheter som programmerer. Først analysere problemet klart.
Hvordan du kan forbedre dine ferdigheter som programmerer. Først analysere problemet klart.
  1. 1
    Først analysere problemet klart
  2. 2
    Neste steg er å tenke to ganger om hvordan å løse det problemet
  3. 3
    Samle fullstendige krav. Ta deg tid til å skrive ned hvilke mål sluttproduktet må oppnå, og hvem bruker basen vil være. Klarhet i tanken på dette stadiet vil spare mye tid ned linjen.
  4. 4
    Skriv en grundig implementeringsplan (eller modell).
    • For noe lite og selvstendig, kan dette være bare en grunnleggende flytskjema eller en enkel ligning.
    • For større prosjekter, hjelper det å bryte jobben i moduler, og å vurdere følgende:
      • Hvilken oppgave hver modul må utføre
      • Hvordan data blir sendt mellom modulene
      • Hvordan dataene skal brukes i hver modul
    • Selv om innsamling og planlegging krav kan være kjedelig og mye mindre moro enn dykking rett inn koding, er det enda mer kjedelig å tilbringe timer feilsøking. Ta deg tid til å designe flyt og struktur av programmet riktig på forhånd, og du kan selv få øye på mer effektive måter å nå målene dine før du skriver den første linjen med kode!
  5. 5
    Kommentere koden liberalt. Hvis du tror at koden kan trenge forklaring, kommentere det. Hver funksjon bør innledes med 1-2 linjer som beskriver argumenter og hva den returnerer. Kommentarer skal fortelle deg hvorfor oftere enn hva. Husk å oppdatere kommentarene når du oppdaterer koden!
  6. 6
    Bruk konsekvente navnekonvensjoner for variabler. Det vil hjelpe deg å holde styr på hver type variabel, og også hva som variabel formål er. Det betyr mer å skrive enn bare x = a + b * c, men det vil gjøre koden mye enklere å feilsøke og vedlikeholde. En populær konvensjonen er ungarsk notasjon, hvor variabelen navn er prefiks med sin type. For eksempel, for heltallsvariabler kan du bruke intRowCounter, strenger kan bruke strUserName. Det spiller ingen rolle hva din navnekonvensjon er, men vær sikker på at det er konsekvent og at variabelnavn er beskrivende. (Se advarsler nedenfor).
  7. 7
    Organisere koden din. Bruk visuelle strukturer for å indikere kode struktur. For eksempel rykke inn en kode blokk som sitter i en betinget (if, else,...) eller en løkke (for, mens,...) Også prøve å sette mellomrom mellom en variabel navn og en operatør som addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, og selv likhetstegn (myVariable = 2 + 2). Samt gjøre koden mer visuelt elegant, det gjør det mye lettere å se programmet flyten på et øyeblikk. (Se tips om Innrykk nedenfor).
  8. 8
    Test alt. Start med å teste hver modul på sin egen, ved hjelp av innganger og verdier som du vanligvis ville forvente. Deretter prøver innganger som er mulig, men mindre vanlig. Dette vil skylle ut eventuelle skjulte feil. Det er en kunst å testing, og du vil gradvis bygge opp dine ferdigheter med praksis Skriv dine tester for å inkludere følgende tilfeller.:
    • Ytterpunkter: Zero og utover forventet maksimum for positive tallverdier, tom streng for tekst verdier, og null for hver parameter.
    • Meningsløse verdier. Selv om du ikke tror dine sluttbruker ville innspill vrøvl, teste programvare mot det likevel.
    • Uriktige verdier. Bruk null til en verdi som vil bli brukt i divisjon, eller et negativt tall når positiv er forventet, eller når en kvadratrot blir beregnet. Noe som ikke er et tall når input type er en streng, og det vil bli analysert for numerisk verdi.
  9. 9
    Øve, øve, øve. Programmering er ikke et stillestående disiplin. Det er alltid noe nytt å lære, og - kanskje enda viktigere - alltid noe gammel til å lære på nytt.
  10. 10
    Være forberedt på endring. I en realistisk arbeidsmiljø, kravene endres. Men jo klarere du er i starten om kravene, og jo klarere implementeringsplan er i utgangspunktet, jo mindre sannsynlig er det at endringene vil være et resultat av dårlig planlegging eller misforståelser.
    • Du kan ta en aktiv rolle i å forbedre klarhet i prosessen ved å presentere krav dokumentasjon eller implementeringsplan godt før du begynner å kode. Dette vil bidra til å sikre at det du planlegger å lage er faktisk hva som er blitt bedt om.
    • Strukturere prosjektet som en rekke milepæler med en demo for hver blokk, og styre prosessen en milepæl på en gang. Jo færre ting du trenger å tenke på til enhver tid, jo mer sannsynlig er det at du vil tenke klart.
  11. 11
    Start enkelt og jobbe mot kompleksitet. Når du programmerer noe komplisert, hjelper det å få de enklere byggesteinene på plass og fungerer først. For eksempel, la oss si at du vil skape et utviklende form på skjermen som følger musen retning, og endrer form avhengig musehastighet.
    • Starter ved å vise en firkant og få den til å følge musen, dvs. løse bevegelse sporing alene, først.
    • Deretter gjøre størrelsen på plassen forholde seg til musehastighet, dvs. løse speed-til-formen sporing på egen hånd.
    • Til slutt, lage selve figurene du ønsker å arbeide med og sette de tre komponentene sammen.
    • Denne tilnærmingen i seg selv naturligvis til modulære kode skriving, hvor hver komponent er i sin egen selvstendig blokk. Dette er svært nyttig for gjenbruk av kode (f.eks du ønsker å bare bruke musen sporing i et nytt prosjekt), og gjør for mye enklere feilsøking og vedlikehold.

Tips

  • Har andre programmerere lese koden din. De kan godt vite noe som du kanskje ikke har tenkt på før. Vet ikke noen profesjonelle programmerere? Finn et nettforum som er dedikert til din valgte programmeringsspråk eller operativsystem og delta i samtalen.
    • Hvis du går ned denne ruten, lese og observere forum etikette. Det er mange godhjertede eksperter villig til å hjelpe, hvis du blir spurt pent.
    • Husk å være høflig, fordi du ber om en tjeneste. Ikke bli frustrert hvis du ikke forstår alt på en gang, og heller ikke forvente at de skal ønske å gjennomgå 10 000 linjer med kode. I stedet spør enkle single-fokus på spørsmål og legge inn bare de aktuelle 5-10 linjer forholde kode. Du er mest sannsynlig å få en positiv respons på den måten.
    • Før du begynner å legge ut, gjør litt research. Spørsmålet ditt har ganske sikkert blitt støtt, regnes, og løst allerede.
  • Finn en redaktør som bruker fargekodede syntax highlighting. Det hjelper virkelig å skille kommentarer, søkeord, tall, strenger, etc.
  • Bruk en debugger verktøy i stedet for å plassere uttalelser i koden din for å vise utdatavariabler. En debugger verktøyet lar deg gå gjennom koden linje for linje, slik at du kan se hvor det går galt.
  • Tutorial nettsteder er en utmerket ressurs også.
  • Endre én ting om gangen under feilsøking og deretter teste dine rettelser før du går videre til neste punkt.
  • Snakk med andre programmerere. Folk kan ofte være en god ressurs for informasjon, særlig når du starter opp. Finn ut om det er en gruppe programmerere som møter opp lokalt, og bli med i gruppen.
  • Begynne i det små, mål for ting som du vil mest sannsynlig være i stand til å oppnå, og jobbe deg oppover.
  • Kunder og sjefer er ikke opptatt av hvordan programmet fungerer nesten så mye som de er med hvor godt det fungerer. Tenk bunnlinjen. Kundene er intelligent, men opptatt. De vil meg ikke om hva slags datastrukturer du bruker, men de vil bry seg om det hastigheter opp ytelsen med 10%.
  • Dobbeltsjekk staving og syntaks. Selv den minste av feil kan føre til mye stress.
  • Bruk en IDE (Integrated Development Environment). En god IDE vil ha et fargekodet redaktør bygget det, med kode hint og kode ferdigstillelse funksjoner som gjør redigering raskere og mindre utsatt for stavefeil. Det vil vanligvis inneholde debugger, så vel.
  • Hold arkivering kopier av tidligere arbeid. Det er ikke bare en god referansepunkt, det kan også ha biter av kode som du kan gjenbruke senere.
  • Hold koden visuelt elegante, ikke fordi det er pent, men fordi det gjør det lettere å lese. Dette er viktig når du ønsker å gjøre endringer seks måneder ned linjen. Les mer om.
  • Ta sikkerhetskopier av søknaden din kode på en annen harddisk eller bærbar enhet, slik at du har en kopi hvis datamaskinen dør eller blir utilgjengelig. Holde minst ett eksemplar på et sikkert sted.
  • Etter hvert større segment av arbeidet, ta en pause, gjøre noe irrelevant, deretter vurdere hva du har skrevet med et friskt sinn. Revurdere og skrive det, noe som gjør det mer effektivt og elegant ved å bruke mindre kode.
  • Å studere kildekoden til andre programmerere er et utmerket middel til å forbedre dine egne ferdigheter. Arbeid deg gjennom koden sin, skritt for skritt, jobber ut strømmen og hva skjer med variablene. Deretter prøver du å skrive din egen kode for å gjøre det samme (eller kanskje til og med forbedre den). Du vil raskt lære hvorfor ting må være skrevet på en bestemt måte, og du vil også plukke opp noen nyttige tips om hvordan å skrive effektivt.
  • Bruk versjonskontroll ledelse. Verktøy som CVS eller SVN gjør det lettere å spore kode endringer og feil.
  • En god måte å både lagre arbeidet ditt ofte og holde en fysisk separat backup er å bruke en versjonskontroll verktøy som git eller kvikksølv, og en gratis hosting tjeneste som github eller bitbucket.
  • Skille (emballasje) din gjenbrukbar kode fra programmet-spesifikk kode vil over tid føre til en stor, feilsøkt, og gjenbrukbare bibliotek full av praktiske hjelpemidler. Dette vil hjelpe til med å skrive kraftigere og mer stabil applikasjoner på kortere tid.

Advarsler

  • Lagre arbeidet ofte etterhvert, eller du risikere å miste timer og timer med arbeid til en datamaskin krasje eller lock-up. Hvis du ignorerer denne advarselen nå, det er en leksjon vil du definitivt lære på den harde måten!
  • Kopiere og lime andres kode er generelt en dårlig vane, men tar små porsjoner fra en åpen kildekode-program kan være en god erfaring. Bare ikke helt kopiere et program og prøve å ta æren for det. Ikke kopier koden fra et annet program med mindre du har tillatelse eller lisens tillater.
  • I trinn 4, bør ungarske notasjon (som indikerer en variabel type som et prefiks) brukes med forsiktighet. Det kan føre til inkonsekvens når redigert, eller spesielt hvis portert til et annet språk eller operativsystem. Det er mest bruk i språk som ikke krever at du pre-erklære den type en variabel.

Ting du trenger

  • Datamaskin
  • IDE (Integrated Development Environment)
  • Oppslagsverk eller web tutorials