Wkuno

Hvordan velge en gitar forsterker for rockemusikk

Hvis du er i markedet for en gitarforsterker, men er kjent med alle de små forskjellene som tube versus solid state, EL34 versus 6L6, eller britisk lyd versus europeisk lyd, kan det være skremmende. Og hva pokker gjør en "kremet tone" høres ut? Det kan være nok til at du ønsker å plukke opp en ukulele og flytte til Hawaii! Før du gjør det, ta noen minutter å lese denne artikkelen. Vi skal snakke om de tingene du ønsker å se etter, ting du må være klar over, og holdepunkt du på ting som ikke er viktig. Vi begynner med det beste råd du kan få:

Trinn

Hvordan velge en gitar forsterker for rockemusikk. Lavere wattstyrke rørforsterkere.
Hvordan velge en gitar forsterker for rockemusikk. Lavere wattstyrke rørforsterkere.

Del én: det grunnleggende

  1. 1
    Bruk ørene. Ja, det virker bemerkelsesverdig ukomplisert og svært un-teknisk, og det er virkelig ingen akronymer å dekke det. Men det er viktig å innse at fra begynnelsen, må du liker lyden på forsterkeren gjør i forhold til den musikken du spiller.
    • En Marshall amp høres helt utrolig-hvis den musikken du spiller faller inn til Van Halen, Cream, eller AC / DC leiren.
    • En Fender amp høres også utrolig-hvis du går for mer en Stevie Ray Vaughan, Jerry Garcia eller Dick Dale lyd.
    • Den beste måten å finne ut hva en forsterker høres ut som er å spille gitar gjennom den. Hvis du er mer av en nybegynner, ikke sikker på om dine koteletter, men ønsker en forsterker du kan "vokse inn", har noen i butikken spille den for deg. Det viktige her er hvordan amp "a" høres i forhold til amp "b", så gjøre hva det tar å få en god sammenligning.
  2. 2
    Vurdere dine behov. Forsterkerne er vurdert av wattstyrke snarere enn fysisk størrelse (selv om høy wattstyrke forsterkere har en tendens til å være fysisk større).
    • Lavere wattstyrke rørforsterkere vil tendere til å skape harmonisk forvrengning ved lavere volumer, noe som er å foretrekke i praksis, studio, og miked sceneopptreden.
    • Høyere effekten rørforsterkere vil forvrenge ved høyere volum-som vil kreve mer kreativ miksing for live situasjoner.
    • Effekten har en effekt på både den faktiske og opplevde lydvolumet. Generelt tar det 10 ganger effekten av en forsterker å doble oppfattet volum. For eksempel en 10-watts amp høres halvparten så høyt som en 100-watts forsterker
    • Effekten og kostnaden for en forsterker er sjelden relatert, som 10 watt forsterkere kan være to, tre, eller til og med ti ganger prisen av en 100 watts amp-avhengig av kvaliteten på komponentene og design. En knock-off 100-watt solid-state amp er billig å produsere i forhold til et boutique 5-watts rørforsterker.
  3. 3
    Forstå hva som definerer en forsterker samlede tone. Lydkvaliteten oppleves fra en forsterker kan bestemmes ved mange ting, inklusive (men ikke begrenset til):
    • preamp rør brukes
    • effektforsterker rør brukes
    • den trevirke til høyttalerkabinettet
    • den type høyttalermembraner
    • motstanden i høyttalerne
    • gitaren brukes
    • kablene brukes
    • effektene brukes
    • pickups i gitaren
    • og til og med fingrene på spilleren.
  4. 4
    Lær kategoriene. Det er to hovedkategorier av gitar forsterkere konfigurasjoner: combo og hode / skap.
    • Combo (kombinasjon) forsterkere kombinere forsterkeren elektronikk med en eller flere høyttalere i ett stykke pakke. Disse er generelt mindre, som kombinerer et kraftig hode og et par store høyttalere kan fort presse en forsterker i "vektløfter"-kategorien.
    • Hode / skap ordninger løse vektproblem ved å skille høyttaler kabinett (drosjer) fra hodet-eller forsterker-kabinettet. Hoder kan være frittstående enheter som vanligvis sitter på toppen av drosjer, eller de kan være rack-monterte enheter som er flott for touring og mer komplekse gitar signal kjedene.

Del to: rør og solid state forsterkere

  1. 1
    Sammenligne tube versus solid state. Det er betydelige forskjeller mellom de to stiler av forsterkning. Rørforsterkere bruker vakuumrør i både pre-forsterkning og strøm forsterkning stadier, mens SSD-forsterkere bruker transistorer for alle stadier. Dette kan, og vanligvis ikke resulterer i markant forskjellige toner.
    • Solid-state forsterkere er kjent for å levere lyse, rene og nøyaktige lyder. De reagerer raskt for å spille, og er langt mer robust enn rørforsterkere: tenk på forskjellen mellom en lyspære (tube) og en LED (solid state). Kast dem begge på gulvet, og du vil bli øste opp en av dem med en støv pan! Også, med utviklingen innen teknologi, er mange solid-state forsterkere lastet med et bredt utvalg av modellerte amp lyder, noe som gir deg mye allsidighet.
    • Solid-state forsterkere fra en gitt produsent har en tendens til å høres det samme, noe som kan være en fordel når du trenger en pålitelig, repeterbare tone. De er også særlig lettere både i vekt, og på snill-enn sine rør Brødrene.
    • Denne allsidigheten og robusthet kommer på bekostning av varmen av tone. Selv om dette er en helt subjektiv vurdering, er det noen forskjeller som står for dette: når den trykkes inn forvrengning, viser en solid-state amp bølgeform en hard-klippet kant og harmoniene som holde seg sterk gjennom rekken av hørsel. Til sammenligning, dyttet en rørforsterker til forvrengning har en myk klipping kant, og harmoniene som faller av godt innenfor grensene av hørsel, noe som gir rørforsterkere sine berømte varme.
    • Tube (ventil) forsterkere har en viss målbart "noe" til dem som gjør dem mest populære typen amp. Lyden av en rørforsterker har blitt beskrevet som "tykk", "kremet", "fett" og "rike"-adjektiver som ville pakke på pounds hvis forsterkerne var mat!
    • Rørforsterkere kan variere noe i tonen fra amp til amp, og sikkert gjøre fra spiller til spiller. For enkelte spillere, er deres amp den som, i forbindelse med deres gitar, definerer deres lyd.
    • Tube forvrengning er mykere, og for de fleste, mer behagelig for øret, og når presset hardt, legger noen komprimering til dynamikken som legger til sonisk rikdom som bare rør kan levere.
    • Rørforsterkere kan være mye kraftigere enn solid state forsterkere. En 20-watts rørforsterker kan lett høres så høyt eller høyere enn en 100-watt solid state amp.
  2. 2
    Ulempene med rørforsterkere, generelt er mer praktisk enn sonisk. En rørforsterker-spesielt en stor en-kan være svært tung: en stor negativ hvis du regelmessig hale utstyret opp tre fly av trapper!
    • Rørforsterkere er også dyrere, både i utgangspunktet, og når det kommer til vedlikehold. En solid state amp bare "er". Med mindre du har en massiv makt kirurg, vil solid state amp høres det samme, år etter år. Men vakuumrør-lik lyspærer-slites ut over tid og må skiftes ut. Rør er ikke veldig dyrt, men det vil være en årlig kostnad (avhengig av hvor mye du bruker den).
    • Rørforsterkere sjelden har emulering-type effekter. Du trenger stomp bokser for denslags. Imidlertid er tremolo og våren reverb ofte innlemmet i amp design.
  3. 3
    Pass deg for type-casting. Mens det er godt å vite fordeler og ulemper med begge typer forsterkere, er det ikke alltid slik at "tube god, solid state dårlig." Studier har vist at når de spilles uten forvrengning, rørforsterkere og solid state forsterkere er nesten utvisket.

Del tre: combo forsterkere

  1. 1
    Gjennomgå alternativer for combo forsterkere. Her er noen vanlige konfigurasjoner for combo forsterkere:
    • Mikro forsterkere: 1 til 10 watt. Disse er små, ultra-portable forsterkere som er nyttig for praksis på farten (eller når andre prøver å sove). De trenger ikke pakke nok volum som skal brukes i de fleste "jam" situasjoner (hvor du må bli hørt i mix med andre musikere). Som regel har en tendens til lydkvaliteten til å være dårlig (i forhold til større strømstyrke) på grunn av lav utgangseffekt og lavere kvalitet krets og er ikke tilstrekkelig for profesjonelle forestillinger. The Marshall MS-2 er et eksempel på en super-bærbar (1 watt) micro amp som har fått gode kritikker for en solid-state amp av denne størrelsen.
    • Praksis forsterkere: 10 til 30 watt. Praksis forsterkere er også egnet for soverommet / stue miljø, selv om den høyest av disse kan anvendes for små gigabyte (forestillinger), spesielt hvis en mikrofon blir brukt til å sende dem gjennom lokalet høyttaleranlegg. Populære praksis rørforsterkere som høres like bra eller bedre enn mange større forsterkere inkluderer, Fender Champ, Epiphone Valve Junior og Fender Blues Jr Som en generell regel, de beste forsterkere i denne serien har 20 til 30 watt med minst en 10 tommers høyttaler.
    • Full størrelse 1x12 comboer: Med 50 eller flere watt og minst en 12 tommers høyttaler, og tilbyr 1x12 amp den minste pakken som anses egnet for små spillejobber uten å bruke en mikrofon. For dyrere modeller, slik som de som produseres av Mesa Engineering, er lydkvaliteten på grundig faglig nivå.
    • 2x12 kombinasjoner er lik 1x12 combos, men de legger til en ny 12-tommers høyttaler. Den 2x12 design er betydelig tyngre og mer plasskrevende enn 1x12, men det er fortsatt en favoritt valg av arbeidstiden musikere for opptredener på små og mellomstore steder. Tillegg av en ekstra høyttaler gjør det mulig for visse stereo effekter, og to høyttalere rett og slett flytte mer luft enn ett (slik at mer "tilstedeværelse" i lyden). En favoritt i denne kategorien er Roland Jazz chorus, som har en signatur lyd, stereo, en ren lyd og innebygde effekter.
  2. 2
    Note godt: små combo forsterkere er ofte foretrukket i studio innstillinger. For eksempel, hvis du ønsker å vite hva en liten 5-watts Fender Champ høres ut som i studio, lytte til Eric Clapton sin gitar på Layla!

Del fire: hoder, drosjer, og stabler

  1. 1
    Gjennom alternativene for hoder, drosjer, og stabler. Mens combo forsterkere er stor for en alt-i-ett-løsning, mange spillere liker å tilpasse lyden. De min kjærlighet lyden av en Marshall cab (høyttalerkabinett), men bare når det drives av en Mesa Engineering hodet. Andre kan ikke være så kresen drosjer, men ønsker å være i stand til å ha flere av dem for en kraftig vegg av lyd som strekker seg over scenen.
  2. 2
    Lære lingo. Et hode er en forsterker uten høyttalere. Et skap (cab) er en frittstående høyttaler kabinett, som kan kobles til et hode. En stabel er et hode og et sett med skap koblet sammen, klar til bruk.
    • Stacks er generelt foretrukket for spillejobber i stedet for praksis, selv om det er ingen regel mot å ha en enorm bunke i stua-hvis familien tillater det. Fair advarsel: I de fleste tilfeller vil de ikke! Stacks er fysisk store, veldig tung, og knusende høyt. Dette er verktøy av musikere som enten spiller store arenaer.
  3. 3
    Sette det sammen. Hoder er alle omtrent samme størrelse fysisk, men de kommer i en rekke wattstyrker. Små hoder pakke 18-50 watt, mens full kraft hoder er generelt 100 watt eller mer. Det er også super hoder, med en tinnitus-induserende 200-400 watt.
    • For opptredener på små til middels store arenaer, er et lite hode mer enn nok. De mindre hoder er ofte knyttet til en enkelt 4x12 kabinett (som inneholder fire 12 tommers høyttalere, som navnet antyder). Denne typen oppsett er kjent som en "halv stack", og det er en favoritt av arbeider musikere.
    • Før du kjøper en halv stack, husk de er for store og for høyt for de fleste barer eller arenaer med en liten scene (de fleste av konsertene du faktisk spiller), at de ikke passer i alle kjøretøy som er mindre enn en varebil eller pickup, vil bandmedlemmene ikke hjelpe deg hale det opp på scenen, og en halv stack kan føre til permanente hørselsskader hvis du ikke bruker ørepropper. Den halv stabel gir god volum, og tilstedeværelsen av fire høyttalere. Bruk hoder (forsterker) som de profesjonelle bruker.
    • En full stack er drømmen for mange en gitarist (men vil bli mislikt av din lydmann og alle på scenen med deg). Dette er vanligvis funksjoner minst en 100-watts hodet koblet til to 4x12 skap. Skapene er stablet vertikalt (en på toppen av den andre), noe som gir oppsettet sitt særegne navn.
    • En full stack er like høye som en voksen mann, noe som gjør for ganske imponerende skue. Lyden er like imponerende. En full stack er for stor for alle, men den aller største av arenaer, og selv da din lydmannen vil bli mic'ing deg slik at du aldri egentlig har bruk for en full stack. De fleste arbeidende proffene vil bruke to halve stabler i stereo, fremfor å bringe en hel stabel på veien.
    • Guitarists som virkelig er sadistisk (i et sonisk forstand), slik som enkelte tungmetaller spillere, kan kjøre av en av 200-400 watt super hoder gjennom en hel stabel. Med noen fulle stack (og spesielt de "hot rod" oppsett), vil du kreve hørselvern hvis du ønsker å spille på høyere volum uten å bli potensielt alvorlig øret skade.
    • Mest live show du ser at bruker komplette stabler gjør det som en scene trick. Vanligvis bare ett kabinett har høyttalere i det, og resten er oppe for show. Mötley Crüe brukt til å lage falske høyttalerdekslet rammer av svart klede og 2x4s å gjøre det ser ut på scenen var full av amp stabler!
  4. 4
    Følg proffene. De fleste proffene bruker i dag 2x12 eller halv stabler fordi lyden er lettere å kontrollere. Hvis du virkelig vil ha en full stack, for all del få en, men du vil nesten aldri kommer til å bruke den med mindre du gjør en stadion tur. De er litt for store til å være praktisk.

Del fem: rack-monterte produkter

  1. 1
    Rack den opp. Mange musikere bruker tannstengene, vanligvis en forsterket metall boks med avtagbare paneler på forsiden og baksiden. Fremsiden av stativet, når det er åpent, har to vertikale rader med gjengede skruehullene på sidene, satt 19 inches hverandre: rack mount standard.
    • Som et hode-og-cab oppsett, skiller en rack-montert gitarforsterker riggen forsterkerkomponentene og høyttalere. Men, rack-monterte hoder kan deles inn i to kategorier: preamp og power amp. Både hoder og kombinasjoner har disse komponentene også, men rack-enheter gjør det hensiktsmessig å behandle dem som separate elementer.
    • De fleste store forsterker produsenter, inkludert Marshall, Carvin, Mesa-Boogie, og Peavey gjøre i rack amp rigger.
  2. 2
    Preamp. Dette er den initiale amplifikasjon stadium: i sin grunnleggende form, øker en forforsterker signalet slik at det kan effektivt drive av forsterkeren stadium. Høyere-end preamper vil inneholde ulike tone-shaping funksjoner, inkludert utjevning, variable tube konfigurasjoner, og mer.
  3. 3
    Effektforsterker. Dette er koblet til forforsterker, tar signalet til forforsterkeren formet, og gir den alvorlige, høyttaler-drivkraft. Som hoder, forsterkere er tilgjengelige i forskjellige størrelser, fra et minimum på 50 watt til monster 400W forsterkere.
    • Som mange forsterkere som du ønsker kan kobles i kjede eller til forskjellige pre-amp utganger for å øke styrken på signalet, samt muligens blande de tonale påvirkninger av to ulike forsterkere.
  4. 4
    Ulemper med rack-rigger. Som du kan sikkert fortelle, stativer er ofte svært kompliserte rigger. En nybegynner gitarist kan finne dem forvirrende. De er også tyngre og mer plasskrevende enn hoder - og legge inn at bulk og heft av stativet selv. Siden du trenger å kjøpe flere produkter og tilbehør, kan prisen for en ny reol riggen være (men er ikke alltid) høyere enn for et hode.
  5. 5
    Få overtaket. En stativ lar deg mikse og matche produkter av ulike produsenter og finne en tone som er helt ditt! I tillegg til forforsterker og effektforsterker, er det mange gode produkter som kan monteres rett på samme stativ med forsterker-reverb, delay, EQ og andre soniske herligheter.
    • Stativer har ofte caster hjul, noe som gjør dem svært enkle å rulle rundt, og å ha et rack kan også forenkle oppsett: komponentene er alltid klar til å koble seg til så snart du hjulet ditt stativ på scenen og drive den opp.
    • Til slutt, stativer er uvanlig, og vil tiltrekke seg oppmerksomhet. Folk vil bli imponert hvis du hjulet en rack rigg til øving eller ytelse, men pass opp, de vil forvente deg å være en erfaren gitarist, eller i det minste være i stand til å effektivt bruke stativ. Ikke ta med stativ hvor som helst med mindre du vet hvordan du får de pre-forsterkere og prosessorer å gjøre akkurat det du vil de skal gjøre. Fagfolk øks har mestere som Robert Fripp, The Edge, og Kurt Cobain favoriserte rack-rigger.

Del seks: velge riktig lyd

  1. 1
    Forstå hvordan ulike typer forsterkere passer til ulike stiler av musikk. For det meste, forsterkerne er ikke "one size fits all". Selv om det er alle slags forsterkere, de kan klassifiseres i to hovedkategorier: ". Høy gain" "vintage" og
  2. 2
    Få riktig amp for jobben. Hver stil av rock har karakteristiske ampere. Her er noen generelle retningslinjer:
    • Vintage forsterkere produserer den klassiske lyden av tidlig forsterkere. For jazz, blues, eller blues-rock gitarist, er vintage lyden likevel ansett som den mest passende for stilen. Vintage forsterkere kan være faktiske antikviteter, eller de kan være moderne forsterkere som gjenskaper lyden av antikke ampere. Lyden av Fender, Vox, Marshall, og lignende forsterkere fra 50-tallet, er 60-tallet og tidlig 70-tallet grunnlaget for den vintage tone. Når du tenker "vintage", du tror Hendrix, Led Zeppelin, Eric Clapton, Deep Purple, osv. Dette er lyder som startet det hele.
    • High-gain forsterkere produsere en lyd med større forvrengning enn vintage forsterkere. Selv om det er noen debatt om utviklingen av high-gain forsterkere, mange tror at en stor del av sin historie er skyldte til Eddie Van Halen. Van Halen faktisk visste svært lite om elektronikk (han har innrømmet at er grunnen til at gitaren var så merkelig montert), og bare fikk sin high gain tone ved maxing ut alle knottene på forsterkeren hans, og deretter brakt volumet under kontroll med en variac, som brakte ned forsterkerens spenning. Med sin landemerke "Eruption" solo i 1977, introduserte Van Halen brølende, ansikt-smelting lyden av en forsterker presset inn fullstendig makt tube saturation. Amp beslutningstakere prøver å emulert at lyden ved lavere volumer deretter begynte å legge ekstra gevinst stadier til de preamper av deres amp design, for å tillate høyere gain tone ved kontrollerte mengder. Som heavy metal utviklet seg, så gjorde behovet for høyere gevinst forsterkere. For hard rock og heavy metal musikk fra tidlig 80-tallet og utover, er vintage forsterkere overskygget av sine moderne high-gain kolleger.
    • Hvis du ønsker å spille jazz, blues, blues-rock (i stil med Led Zeppelin) eller veldig tidlig heavy metal (i stil med Black Sabbath), kan en lavere gain rørforsterker være det beste valget. Hvis du ønsker å spille hard rock, 80-talls metal, og makulere gitar (i stil med de utallige 80-tallet "guitar heroes"), vil du sannsynligvis ønske å gå med en high-gain modell. Merk at mange nyere forsterkere kan gi både high-gain og vintage lyder, selv om enkelte purister føler at de eneste vintage forsterkere verdt å spille er de faktiske antikke forsterkere selv. "
    • Amp modellering teknologi (som tillater en amp å simulere lyden av mange forskjellige forsterkere) er en relativt ny utvikling som har både fans og kritikere-selv om folk flest, de høres utrolig bra. Modellering forsterkere kan være svært nyttig, selv om du er en purist, er ingenting bedre enn å gå inn med en ekte Fender Twin Reverb, en gammel Marshall "Plexi" head, eller noe lignende.

Tips

  • Hvis du kjøper en rørforsterker, prøv å ikke misbruke den fysisk. Generelt er transistor (solid-state) enheter designet for å ta masse straff, men rørforsterkere er mye mer delikat. Hvis den splitter nye (veldig dyrt) Soldano tube hodet faller ned en trapp, er du sannsynligvis i dype problemer, mens det samme skjer med en solid-state combo vil trolig resultere i noe mer enn en kortvarig panikk og noen ler ( i ettertid). Hvis du lurer på hvorfor en slik advarsel er nødvendig, har du sannsynligvis ikke har brukt mye tid med rockemusikere.
  • For de fleste gitarister, en 30 watts forsterker være mer enn nok for soverommet, praksis og små konserter.
  • Hvis du kjøper en transistor amp, være forsiktig med å overdrive det for mye. Ikke vær redd for å slå gevinst opp til 10, men vær forsiktig når du plasserer booster effekter før forsterkeren, som du kan brenne ut en transistor. Hvis du kjøper en rør-forsterker, forsterke signalet før forsterkeren så mye du vil, fordi rørene kan vanligvis håndtere latterlige mengder overdrive.
  • Med mindre du spiller rå black metal, er det generelt bedre å kjøpe en mindre amp med god tone enn det er å kjøpe en stor høyt amp som høres cheesy. Du vil aldri angre på å ha en hyggelig tone, men du vil alltid angre dårlig tone. Noen musikkbutikker kan prøve å selge nybegynnere en høy amp med masse effekter, men ikke falle for det. Bruk ørene og plukke en forsterker som har tone du absolutt elsker, og ikke en del med pengene dine til du finner ut at amp.
  • Alltid prøve før du kjøper. De fleste musikkbutikker vil gjerne imøtekomme deg, og hvis de ikke er det, er sjansen stor for en annen butikk i nærheten av deg vil lager den samme varen. Leser anmeldelser er ikke på langt nær så godt som prøver forsterkeren ut selv. Ta med gitaren til butikken, og din egen kabel, og spør om du kan prøve ut noen forsterkere. De fleste butikker bør tillate deg. Hvis ikke, antar det er ikke verdt det, og gå noen der annet.
  • Hvis du trenger en amp som kan gjøre "alt", vurdere å kjøpe en av de nye modellering forsterkere med innebygde effekter. Den beste av disse forsterkerne kan gjengi lyden av mange andre enheter med brukbar nøyaktighet, og du har øyeblikkelig tilgang til full effekt kjeden inkludert delay, chorus, flanger, reverb, osv. Line 6, Crate og Roland (blant andre selskaper) gjøre noen gode effekter kombinasjoner.
  • Når shopping for en amp, bør prisen ikke være det eneste hensynet. Noen rimeligere forsterkere tilby beundringsverdig lyd, mens du kan finne noen kostbare forsterkere uegnet for dine behov. Å bedømme kvalitet, lese brukeranmeldelser om ulike gitar nettsteder.

Advarsler

  • Ikke noen gang spille gjennom en tube hodet med mindre den er koblet til en høyttaler-uten en høyttaler belastning, vil du skade amp.
  • Vær oppmerksom på at utstyrsleverandører, som for eksempel Musiker Venn, publisere hva synes å være vurderinger, men er betalt advertorials utformet for å øke produktsalg. Gjør din forskning og foreta en informert beslutning.
  • Kjøpe en stor combo eller (spesielt) en stabel med det formål å jammer i stua til alle døgnets tider kan føre til skilsmisse. Så vil bruke 1500€ på en forsterker uten å spørre din ektefelle.
  • Holde volumet nede mens praktisere hjemme. Hodetelefoner kan være en god idé. Tilsvarende, hvis du planlegger å installere en enorm Marshall stack i garasjen for øvingene, sørg for at det er en frittliggende garasje. Mrs. Smith ønsker ikke å ha Black Sabbath er "War Pigs" rallende vinduer og banke bilder av veggene mens hun er underholdende henne lørdag bridgeklubb.
  • Hvis du spiller veldig høyt og bruke kontinuerlig forvrengning, være sikker på at dine høyttalere eller høyttalere er designet for å håndtere det.