Wkuno

Hvordan skue lese noter

Lesning musikk er en av de viktigste tingene du trenger å vite for å være god i ditt valg, bare slått av viktigheten av å lære hvordan å faktisk spille selv. Nesten hver audition du noensinne vil ta del i vil inneholde en eller annen form for lesning. De fleste av denne lesning, men er egentlig ikke lesning i sin reneste form - å se på musikken for aller første gang mens du spiller eller synger notene. (Musikk krever ganske annet sett av ferdigheter i tillegg til å være i stand til å merke lest). For det store flertallet av nødvendig lesning, har du lov til å se på musikk for en gitt mengde tid mellom tretti sekunder og ti minutter. Metoden til riktig lesning er ikke helt komplekse, og, forutsatt at du har tid til hvert trinn, er en ferdighet du kan mestre.

Trinn

Hvordan skue lese noter. Les tittelen på stykket.
Hvordan skue lese noter. Les tittelen på stykket.
  1. 1
    Pust. Nervøsitet forårsaker størst problemer i lesning. Det kan føre til en sprakk notat, en overkill av vibrato, eller en feil tempo - feil som du må unngå for enhver pris. Slapp av, ta dype åndedrag, og begynner å se på musikken.
  2. 2
    Les tittelen på stykket. Dette høres kanskje ikke ut som det vil hjelpe deg i å faktisk spille stykket, men det virkelig - tross alt, oppsummerer tittelen hele stykket inn noen beskrivende ord. Hvis du ikke lese tittelen, så du taper en viktig fordel i stemningen i stykket, og følelser du bør sette inn å spille det. Forutsatt at det er en tittel gitt, bør du alltid lese den før du ser på musikken. Du kan også se på komponisten av stykket, for å få et inntrykk av den tidsrammen som stykket ble skrevet og stilen av komponisten. Kjenne den historiske perioden av stykket kan hjelpe deg enormt, så det tillater deg å forutse accidentals og vanskelig dissonans.
  3. 3
    Se på. Mesteparten av tiden, vil tempoet bli gitt til deg på toppen av brikke ved siden av komponisten. Noen ganger gitt tempo vil være mer vag, for eksempel bare å si "Slow" eller "Jazzy", og noen ganger vil det være mye mer presis, slik som sier "Moderat treg med en svak upbeat swing føler for det, tilsvarer kvartnote sytti- to ". Uansett hva den gitte tempo er, må du prøve deg absolutt beste for å følge den. Noen rom er normalt gitt for å bremse det ned eller påskynde den opp for å gi den beste følelse eller stemning til stykket som du kan, men når du spille eller synge stykket, må du sørge for at folk lytter til du innser at du gjorde, faktisk, se på tempo.
  4. 4
    Sjekk ut taktart. Se alltid på taktart uansett om det er første gang du ser på en brikke, eller den tusende. Det er en enorm forskjell mellom 6-8 tid og vanlig tid, og hvis du ikke ser på tiden signatur, og spille stykket i vanlig tid, kan folk lytter tror at du ikke egentlig vet hvordan de skal spille i 6-8 tiden.
  5. 5
    Sjekk ut toneart. Spille feil toneart vil gjøre stykket lyd dissonerende og gjøre det virke som du ikke kan lese en toneart.
  6. 6
    Se etter endringer. Er det en ny toneart introdusert midtveis i stykket? Hva om gangen? Er det en accelerando eller en ritard? Vær spesielt oppmerksom på disse, og sørg for å merke dem alle. Hvis du har lov til å holde musikken, bør du understreke dem på musikken. Hvis du ikke er den eneste personen som vil være synet lese den aktuelle kopien, aldri gjøre merkene til det. Det kan være steder der du bør få raskere eller langsommere, mykere eller høyere for å passe stilen av stykket. Disse kan ikke merkes i musikken. Legg disse små endringene så lenge det passer stilen, fordi folk lytter vil innse at du vet når du skal endre litt rundt på ting å gjøre stykket lyden bedre.
  7. 7
    Sjekk ut dynamikken. Det er veldig viktig å starte på et forte hvis stykket sier til, og ikke et piano, for da stykket vil sannsynligvis be deg om å få roligere, og hvis du allerede er på piano, så er det ikke mye mer å gå før du aren ikke engang hørbar lenger. Omvendt, hvis stykket ber deg om å starte på et piano, ikke begynne høyere! Dersom brikken ber om en spesifikk dynamisk, kan du være ganske sikker på at det er ment å være veldig tydelig. Hvis det ikke er noen markering i begynnelsen, se fremover å se hva som skal skje senere, og bestemme basert på det. Hvis det ikke er noen dynamikk i hele stykket, så det beste alternativet er å starte mezzo-forte og få høyere og mykere når den skal.
  8. 8
    Se over begynnelsen. Betal spesielt nøye med de første tiltakene i musikken - gå over dem minst tre ganger før du fortsetter videre. En solid begynnelse er nøkkelen til å sørge for at musikken høres riktig, og ofte vil åpningen linjen gjenta seg gjennom hele stykket, så det er viktig å forstå det før du går videre. Syng første linje i hodet ditt. Dette hjelper deg å få musikkstil lettere enn hvis du bare lese musikk.
  9. 9
    Skumme over de lettere biter. Hvis du vet at du kan spille en rytme, bare gli over den. Hvis det er en rytme du så tidligere i stykket, skjønt, kan det være lurt å sammenligne de to. Det er en vanlig feil å se to lignende rytmer og spille dem det samme, når komponisten faktisk gjort en endring i en av notene.
  10. 10
    Les den aller siste linjen. Dette er konklusjonen i stykket, og det er normalt ganske forskjellig fra resten av stykket, eller det er målrettet hardere enn resten, med en endelig element lagt inn i stykket til å gjøre for en dramatisk finish. Begynnelsen og slutten er avgjørende - i begynnelsen får musikken til en god start, og til slutt gjør at lytteren sitter igjen med en solid endelig inntrykk.
  11. 11
    Les begynnelsen igjen. Etter å ha sett gjennom hele stykket, har du et dusin rytmer i hodet ditt, og sannsynligvis hundrevis av notater, så det første du vil glemme blir den aller første du så på - i begynnelsen. Hvis du glemmer begynnelsen så raskt, kan du spørre, så hvorfor ser over det så mye i begynnelsen? Enkelt sagt vil den siste titt over begynnelsen være en repetisjon av former - vil du bare trenger en påminnelse om å huske alt det arbeidet du legger i å finne det ut på først.
  12. 12
    Begynne å spille. Hvis instrumentet er en som har harpiksavsetningsproblemer, for eksempel Horn i F, må du følge nøye til utgangspunktet delvis. Det er ikke uvanlig for uerfarne syn leserne til å begynne på en delvis over eller under den skriftlige ett, og fortsette videre i at delvis, spille feil notater, for en del eller alle av stykket. Hvis du starter på feil notat, repareres umiddelbart.
  13. 13
    Hvis du rotet opp, fortsett! Ikke helt stoppe eller bli motløs. Prøv å korrigere hva du gjorde galt neste gang den kommer opp. Lær av dine feil!
  14. 14
    lære hvor hver note er. vite hvor hver note er hjelper. du kan lese notene uten å flytte øynene fra musikken til instrumentet.

Tips

  • Holde tempoet er riktig viktigere enn å få tonene til høyre - hvis du får et par notater feil (som du ville sannsynligvis gjøre uansett) minst vil det høres ut som et stykke musikk.
  • Hvis du spiller en klarinett eller saksofon, sjekk siv konstant før lesning. Piping til enhver tid er dårlig, men knirkende under lesning kan drepe det som kan ha vært en ganske anstendig audition, selv om det ikke er din feil.
  • De fleste musikere er perfeksjonister, når synet leser du bør være fornøyd med 85-90%. Det er ikke tid for rettelser eller stoppe!
  • Ta deg god tid! Føler ikke at du må rush å være så rask som noen av de andre klassekameratene! Lese musikk er veldig viktig, spesielt når du har planer om en musikk-karriere foran deg. Hvis du stresser, vil det bare bli vanskeligere for deg å gå videre som du vil.
  • Se etter mønstre. Går stykket i arpeggio eller senter rundt en notatet? Er det repeterende rytmer?
  • spillere, (spesielt på orkester auditions), kontrollerer du nøkkelen! Innarbeiding er en viktig ferdighet å ha, og det vil være veldig ille å spille et stykke i nøkkelen av F når det er ment å være i nøkkelen av C.
  • Praksis synet lese alt du kan få hendene på. Mange musikkbutikker selger bøker tilgjengelig i en rekke vanskeligheter som passer dine behov. Disse er utmerket for å trene som du kan arbeide gjennom en side om dagen.
  • og være vennlig og til dommerne og andre auditioners.
  • Tune, melodi, melodi! Selv om folk flest ikke kan fortelle mellom en in tune notat og en litt ustemt en, holde instrumentet i harmoni er viktig. Instrumentet er konstruert for å produsere sitt beste tone når den er riktig innstilt. Hvis du spiller med et ensemble det er spesielt smertefullt for lytterne hvis du er ute av takt med de andre spillerne.
  • Messingblåsere, tomme din spytte ventiler før lesning, siv-spillere, få spytte ut av siv på forhånd.
  • Hvis du spiller et messinginstrument, vil du ønsker å olje dine ventiler kort tid, men ikke umiddelbart, før lesning.
  • Øvelse gjør mester! Hvis du praktisert i minst 30 minutter om dagen og sangen ville være mye bedre enn hvis du gjorde ikke i det hele tatt. Starter med vekter og deretter flytte bort på den viktigste brikken. På den måten du får varmet opp.
  • Fokuser på å få rytmene rette først. Det er en uendelig kombinasjon av rytmer, men det er bare så mange notater.
  • Selv om mange instrumenter bare spille i ett, sjekk ut clef av musikken. Det er ikke helt umulig at brikken du ser på er i diskant og du leser det som om det var i bass, eller er i bassen når du er vant til diskant.
  • Det anbefales at du bruker et program som PrestoKeys (et lite spill som stor fart opp læringsprosessen å lese musikk).