Wkuno

Hvordan skrive standard kode i C + +

Det er uendelig mange måter å programmere datamaskiner. Til syvende og sist, så er det valget av programmerer hvordan du skal oppnå det de trenger. Det er imidlertid mange "beste praksis" for stiler og funksjon bruk for bedre innsamling og tryggere programmer. Noen forsiktighet bør tas for å sikre at fremtidige programmerere (inkludert deg selv) om prosjektet kan lese og forstå koden.

Trinn

Hvordan skrive standard kode i C + +. Last ned en c + + IDE (integrert utviklingsmiljø) som eclipse, NetBeans, og codeblocks, eller du kan bruke en vanlig tekst editor som notepad + + eller VIM.
Hvordan skrive standard kode i C + +. Last ned en c + + IDE (integrert utviklingsmiljø) som eclipse, NetBeans, og codeblocks, eller du kan bruke en vanlig tekst editor som notepad + + eller VIM.
  1. 1
    Last ned en c + + IDE (integrert utviklingsmiljø) som eclipse, NetBeans, og codeblocks, eller du kan bruke en vanlig tekst editor som notepad + + eller VIM. Du kan også kjøre programmer fra kommandolinjen, i så fall hvilken som helst tekst-editor vil være nok. Det kan være nyttig å velge et redigeringsprogram som støtter syntax highlighting og linje-nummer. De fleste programmerere finner at unix-lignende systemer (linux, OS X, BSD) er de beste miljøene for utvikling.
  2. 2
    Lag et hovedprogram fil. Den viktigste filen må inneholde en funksjon som heter main (). Det er der utførelsen av programmet begynner. Herfra bør du kalle funksjoner, Instantiating klasser, kan osv. Andre filer av din søknad samt bibliotekene bli inkludert i denne filen.
  3. 3
    Begynne å skrive programmet. Sett inn koden eller programmet du trenger for å bygge (se nedenfor for noen eksempler). Lær syntaksen, symmantics, objektorientert programmering paradigmer, data instruksjonene, algoritme design som knyttet lister, prioriterte køer, osv. C + + er ikke et lett språk å programmere i, men gjør det lærer deg det grunnleggende som strekker seg til alle programmering språk.
  4. 4
    Sett kommentarer i koden din. Forklar hva dine funksjoner gjør og hva variabler er for. Velg klare navn på variabler og funksjoner. Kapitalisere navnene på globale variabler. Generelt: sørge for at alle som leser koden kan forstå det.
  5. 5
    Bruk riktig innrykk i koden. Igjen, se eksemplene nedenfor.
  6. 6
    Kompilere koden med
     G+ + main.cpp   
  7. 7
    Kjør programmet ved å skrive:
     . / A.out 

Eksempler

Example.1: -

  / * Dette er et enkelt program bare for å forstå de grunnleggende av g+ + Stil.   Dette er et program med g+ + Compiler. * /    # Include / * inkluderer input og output funksjoner * /    bruker namespace std; / * vi bruker std (standard) funksjoner * /    int main () / * erklære den viktigste funksjonen, du kan ha int main (void) også. * /  {  domstol << "\ n Hei pappa"; / * '\ n' er et linjeskift (\ t er en fane) * /  cout << "\ n Hei Mummy";  cout << "\ n Dette er min første Program";  cout << "\ n Date 11/03/2007";   returnere 0;  } 

Example.2: -

  / * Dette programmet kalkulerer summen av to tall * /    # Include    bruker namespace std;    int main ()  {  float num1, num2, res; / * erklære variabler, int, double, lang.. arbeide for * /  cout << "\ n Skriv det første tallet =";  cin >> num1; / * sette brukerens verdi i num1 * /  cout << "\ n Tast inn det andre tallet =";  cin >> num2;  res = num1 + num2;  cout << "\ n Summen av" << num1 << "og" << num2 << "=" << res '\ n';  returnere 0;  } 

Example.3: -

  / * Produktet av to tall * /    # Include    bruker namespace std;    int main ()  {  flyte num1;  int num2;  dobbel res;  cout << "\ n Skriv det første tallet =";  cin >> num1;  cout << "\ n Tast inn det andre tallet =";  cin >> num2;  res = num1 * num2;  cout << "\ n Produktet av to tall =" << res '\ n';  returnere 0;  } 

Example.4: -

  / / Looping å finne en matematisk ligning. I dette tilfellet finner ut av det svaret på  / / Spørsmål # 1 på Prosjekt Euler.    # Include  bruker namespace std;    int main () {/ / Åpning Main.    int sum1 = 0; int sum2 = 0; int sum3 = 0; int sum4 = 0; / / Oppretter heltallene som trengs for å finne ut svaret.    for (int a = 0; a <1000, A = A + 3) {sum1 = sum1 + en;} / / Loops inntil en er 1000 eller over, og legger tre til en hver loop. Også legger til sum1.  for (int b = 0, b <1000; b = b + 5) {sum2 = sum2 + b;} / / Loops til b er 1000 eller over, og legger til 5 til b hver loop. Legger også til b for å sum2.  for (int c = 0; c <1000, c = c + 15) {sum3 = sum3 + c;} / / Loops til c er 1000 eller over, legger 15 til c hver loop. Legger også til c til sum3.  sum4 = sum1 + sum2 - sum3; / / sum4 tar summen av sum1 og sum2, og trekker sum3.  cout << sum4; / / utganger sum4, er svaret. . cin  (); / / Waits for brukeren å trykke på enter.  returnere 0, / / Return uttalelse.  } / / Lukking Main. 

Eksempler på ulike stiler:

  int main () {  int i = 0;    hvis (1 + 1 == 2) {  i = 2;  }  }    / * Dette er Whitesmiths sytle * /  int main ()  {  int i;    hvis (1 + 1 == 2)  {  i = 2;  }  }    / * Dette er GNU style * /  int main ()  {  int i;    if (betingelse)  {  i = 2;  funksjon ();   }  } 

Tips

  • 'A.out' er navnet på standard kjørbar fil laget av kompilatoren.
  • Prøv alltid å bruke en ISO kompilatoren med programmene dine.

Advarsler

  • Bruk aldri maskeres stiler eller utgående funksjoner.