Wkuno

Hvordan skrive en matte praksis program i c + +

Noen enkle C + +-programmer inkluderer og favoritt nummer programmer. Nå som du har enkel C + + programmering ned, er det på tide å lage en nyttig, mer avansert program, i dette tilfellet et enkelt program som praktiserer matematiske problemer og holder score på dem. Dette vil ikke gå i detalj om klasser og funksjoner, men vil vise hvordan du bruker variabler og hvis / annet uttalelser.

Trinn

Hvordan skrive en matte praksis program i c + +. Laste opp din kompilator eller en kilde editor.
Hvordan skrive en matte praksis program i c + +. Laste opp din kompilator eller en kilde editor.
  1. 1
    Laste opp din kompilator eller en kilde editor
  2. 2
    Lag en ny kilde fil
  3. 3
    Påfør koden som går på toppen. Dette er:
      

  4. 4
    Erklærer variabler. Dette er slik at kompilatoren vet hva slags [heltall, streng, etc.] at variablene vil være:
      

  5. 5
    Skape noen problemer å bruke. Disse kan være noen problemer, men C + + er en veldig operatør rikt språk, så sørg for å bruke parentes hvis du ønsker en bestemt rekkefølge av operasjoner.
  6. 6
    Skriv din intro uttalelse. Dette bør si noe om hvordan programmet fungerer, og hvordan du spiller. Et eksempel:
      

  7. 7
    Design hvordan problemet ditt system skal fungere. Dette bør bruke hvis og annet utsagn for å fortelle brukeren om de er feil. Koden skal se omtrent slik ut (merk: du må definere alle variablene som brukes i dette eksemplet på forhånd):
      std :: cout << "10 + 15";  std :: cin >> resultat;  std :: cin ignorere ().;  Løsningen = 10 + 15;  if (resultat == løsning) {  std :: cout << "Riktig!";  poeng = poeng + 1;  std :: cout << "Din nåværende poengsum er" << poengsum << "\ n";  } Else {  std :: cout << "Du tar feil \ n";  } 

  8. 8
    Designe en scoring system dette er hvordan poengsum vil bli holdt. Den ene i eksempelet fungerer ved å erklære poengsum som et heltall, deretter legge en av partituret om problemet er riktig. På slutten, bør scoring system telle opp poeng og fortelle spilleren hvis de ikke klarte eller vunnet. Koden skal se omtrent slik ut:
      std :: cout << "Din total score:" << poengsum << "\ n";  if (skåre <4) {  std :: cout << "Du feilet!";  } Else if (poeng == 5) {  std :: cout << "All korrekt Nice job :-)";  } Else {  std :: cout << "Godt jobbet!";  } 

  9. 9
    Gjøre programmet vente for brukeren å trykke enter før det stenger Dette er en veldig enkel prosedyre:
     std :: cin get ().;   

  10. 10
    Feilsøke og kompilere programmet. Navnet noe sånt som "math_game.cpp"
  11. 11
    Kjør programmet. Du bør være i stand til å spille gjennom det uten problemer, forutsatt at koden ble kompilert riktig.

Tips

  • Det er mulig å lage et GUI for dette, men koden er operativsystemet spesifikke og kan ikke plasseres her
  • Scoringen kan endres til din smak
  • For å bruke avansert matematikk, har du kanskje ringe math.h (# include <math.h>) på toppen. Her er en liste over tilgjengelige funksjoner i math.h