Wkuno

Hvordan handle

Har du behov for å handle for en klasse prosjekt eller skole spille? Eller har du store drømmer om å bli skuespiller på lerretet? I så fall må du mestre det grunnleggende om å handle. Les videre for noen tips om hvordan du kan forbedre dine handler ferdigheter.

Trinn

Hvordan handle. Lytt til regissøren.
Hvordan handle. Lytt til regissøren.

Prep arbeid

Konstituert kan ofte være en nervepirrende opplevelse, spesielt hvis du har sceneskrekk eller er nervøs snakke foran folk. Bruk følgende tips for å sette deg selv i sonen før du begynner å handle.

  1. 1
    Slapp helt av. Ta et dypt åndedrag. Det hjelper mye folk hvis de spent opp hele kroppen og holde det slik i noen sekunder. Så, bare slappe av alle musklene dine. "Box pusting" er også en god metode. Pust inn i 4 sekunder, hold i fire sekunder, og deretter puste ut etter fire sekunder. Den samlede effekten vil roe deg ned
  2. 2
    Studer dine linjer. For å være trygg når du handler, må du vite din del så godt du kan
    • Når du er nervøs, kan det ofte være lett å glemme dine linjer eller slite med dem. Å unngå å bli stum på scenen, vil du ønsker å lære linjene dine så godt og huske dem slik at du ikke trenger å bekymre deg om dem i det hele tatt.
    • Les gjennom linjene dine hver kveld før du går i dvale. Når du har fått taket på det, begynne å prøve å deklamere linjene til deg selv og se hvor langt du kan gå uten å kaste et blikk på manuset.
    • Øv si linjene med en venn eller et familiemedlem og få dem spille de andre karakterene. På den måten vil du også huske sammenheng med linjene dine og når du skal si dem.
    • Øv deg på linjene slik at du ønsker å levere dem på scenen eller foran kamera. Ikke bare pugge dem - si dem høyt så ofte du kan, slik at du vet hvor raskt du bør snakke og hvor høyt man skal levere linjene.
  3. 3
    Lytt til regissøren. Direktøren vet det generelle bildet av produksjonen, slik at han eller hun vil vite hva de snakker om. Ta deres kritikk eller forslag på alvor..
    • Ta sceneanvisninger alvor og innlemme det når du praktisere dine linjer.
    • Still spørsmål hvis du er usikker på hvordan du bør gjøre noe. Hvis du ikke er sikker på hvordan din karakter ville reagere på noe, eller hvordan du skal levere en viss linje, ikke vær redd for å spørre direktøren. De vanligvis har en ganske klar oppfatning av hva de leter etter.
  4. 4
    Ikke vær en diva. Husk at skuespill er ikke alt om deg, og at hele produksjonen er en laginnsats.
    • Når du er en skuespiller, må du jobbe med mange forskjellige mennesker, inkludert styremedlemmer, forfattere, designere, andre aktører, scene mannskap, produksjonsarbeidere, og mer. For å gjøre jobben din godt, vil du måtte samarbeide med alle disse forskjellige menneskene og gjøre det en laginnsats.
    • Lytte til andre når de komme med forslag. Ofte kan dette gjøre deg bedre på rollen din.
    • Les linjene dine med andre aktører og praksis. Selv om du vet dine linjer perfekt selv, må du jobbe med andre mennesker på levering og arbeidet på scenen sammen. Du skal spille av dine andre aktører, ikke bare levere linjer selv.
  5. 5
    Utvikle din karakter. Når du handler, vil du bli din karakter og fordype deg i rollen.
    • Bære rundt på en notatbok og skrive ting om din karakter i det. Hvis de ikke har en full back story enda, gjør en for dem. Jo mer du vet om din karakter og hans eller hennes motivasjon, jo bedre vil du være på den rollen.
      • Skriv ned deres egenskaper slik at du kan se dem når du lurer på hvordan din karakter vil si noe. For eksempel, hvis du har en sjenert tegn, kan du skrive ned, "Shy. Når adressert, se på føttene og bite leppen. Lek med gjenstander og urolig hvis nervøs. Ikke få øyekontakt."
    • Forske på alt du kan om tegnet hvis det er basert på en virkelig person. Hvis ikke, forskning tidsperioden karakteren er angivelig fra, hvor de bodde, og de historiske hendelsene som skjedde rundt din karakter.
    • Øv reagerer som din karakter. Hvis du er ute med venner, fortell dem at du kommer til å være i karakter og opptre som din karakter ville hele tiden. Snakke som dem, reagerer hendelser som dem, og selv oppsøke steder at de ville foretrekke.
      • Dette er også en god øvelse å gjøre med de andre skuespillerne. Ha en øvelse der du ikke bare lese linjer, men i stedet improvisere basert off av figurene dine.
  6. 6
    Holde en positiv holdning. Noen ganger kan bekymre rote opp eller andres reaksjoner ødelegge din sinnstilstand.
    • Du ønsker å jobbe hardt for å forbedre din karakter og din handler ferdigheter, men ikke bekymre deg for mye om å rote til.
    • Ta kritikk med en klype salt. Hvis regissør er å fortelle deg å gjøre noe annerledes, ikke ta det som en personlig fornærmelse. I stedet ser det som en sjanse til å forbedre skuespill.
    • Ha det gøy. Din skuespill forbedrer og er mer naturlig når du har det gøy i stedet for å stresse ut. Ved å være positiv og lindre spenninger og stress, vil du være i stand til å skli inn i karakteren din lettere.

Når du handler

  1. 1
    Slipp dine hemninger. Praksis avspenningsøvelser, komme inn i karakter og deretter slutte å bekymre deg om hvordan andre vil oppfatte deg.
    • Se i speilet og si: "Jeg er ikke lenger meg selv. Jeg er nå [insert karakter navn]." Du er ikke deg selv lenger, slik at du ikke trenger å bekymre deg om hva folk tenker om deg.
    • Husk at når du gjør noe, blir publikum ikke ser deg. De ser karakteren din.
    • Ta opp hva du er redd for. Er du redd for å glemme replikkene dine eller fryser opp på scenen eller foran kamera? Når du rotet opp under prøvene, improvisere og holde det gående i stedet for å stoppe og starte på nytt. Dette vil lære deg å rulle med slag når du er på scenen.
  2. 2
    Vite når det er din tur. Være oppmerksom på når det er tid til å gå på scenen eller angi en scene.
    • Når det er nesten din tur, bør du være venter i vingene (eller av kamera), får deg i karakter med rekvisitter og dine linjer lese.
    • Gå på do før forestillingen starter. Du ønsker ikke å gå glipp av din sjanse fordi du var av med toalett eller flytte noe å spise.
    • Lytt nøye for signalet ditt. Selv om du tror du vet rundt hva tid du skal gå på, være oppmerksom på og lytte nøye til scenen som skjer. Ikke bli distrahert eller snakke med andre mennesker.
    • Les sammen i manuset før det er din tur til å gå opp. Når du kommer inn i vanen med å lese sammen i skriptet, vil du vite nøyaktig når din karakter entrer scenen.
    • Hvis det er en nødssituasjon og du absolutt må gå på toalettet eller kjøre til bilen din, la noen vite selv om du tror du vil være tilbake i tid for scenen. Du ønsker ikke folk å få panikk hvis de leter etter deg.
  3. 3
    Vær oppmerksom på din posisjon og omgivelser. Når du er i et skuespill eller på kamera, skal du vite hvor du skal være romlig.
    • Vit hvor du skal stå og hvor nær du bør være til de andre aktører eller visse rekvisitter.
    • Når du snakker, slår litt mot publikum. Du vil at publikum skal kunne se deg og høre stemmen din.
    • Hvis du filmer noe, ikke se direkte mot kameraet med mindre regissøren forteller deg at du burde. I stedet, snakke med de andre skuespillerne og samhandle med omgivelsene som karakteren din ville.
  4. 4
    Prosjekt. Snakke høyere enn du vanligvis ville så alle kan høre deg og kameraet kan fange lyden.
    • Ikke snakk absurd - bare sørg for at din stemme bærer og at du ikke mumler eller snakker i et innendørs stemme til de andre aktørene.
    • Hvis du er i et spill, må du sørge for at folk i ryggen av publikum kan høre deg, så stå oppreist, projisere stemmen din og sørg for at du snu litt mot publikum. Du ønsker ikke å bli snakket til bakveggen.
    • Ikke snakk for fort. Dette garbles ofte dine ord og gjør det vanskelig å høre hva du sier.
  5. 5
    Formulere. Når du er på scenen eller foran kamera, har du å si dine ord klart og sørge for at alle lydene er godt definert.
    • Snakk langsomt og sørge for at alle konsonantene er til stede.
    • Pass på at det er en pause mellom hvert av ordene du sier, slik at de ikke går sammen.
    • Ikke overdriv din enunciation, siden dette kan komme over høres unaturlig. Du ønsker å sørge for at stemmen din høres klart, men ikke som du overacting. Hvis du er usikker på hvorvidt du er over eller under enunciating dine ord, spør direktøren og de andre skuespillerne.
  6. 6
    Bo i karakter. Hvis du glemmer alt annet, bare husk at du må være din karakter og ikke skli opp og bli din normale selv.
    • Hvis du glemmer en linje, si noe som karakteren din ville gjort i den situasjonen.
    • Hvis det er en scene uhell eller noe ikke skjer som planlagt, bare bo i karakter og reagere slik din karakter ville.
  7. 7
    Emote. Som skuespiller må du skildre visse følelser og sørge for at publikum kan se hva du føler, enten du er på scenen eller på kameraet.
    • Ikke bare woodenly levere linjer og forventer at det er alt du bør gjøre. Du bør sette tenkt på hvordan din karakter ville reagere følelsesmessig og hvordan du kunne skildre det.
    • Manipulere tonen i stemmen din. Hvis karakteren din er opprørt, vil du kanskje stemmen til å høres hardere og mindre kontrollert. Hvis karakteren din er spent eller nervøs, gjør stemmen din gå høyere.
    • Bruk mimikk og kroppsspråk for å formidle følelser. Ikke bare stå der med hendene på sidene. Hvis karakteren din er sint, bølge hendene og trampe føttene. Hvis tegnet er trist, anelse skuldrene og henger hodet.
  8. 8
    Når det hele er over, ta en bue. Hvis du er i et skuespill eller teater produksjon, bør du allernådigst komme ut og bøye seg for applausen.
    • Selv om stykket er over og hele cast og crew er vanligvis på scenen, bør du likevel prøve å forbli i karakter.
    • Opptre som din karakter ville gjort hvis han eller hun ble bedt om å bøye seg for et publikum. For eksempel, hvis din karakter er sjenert, kan du gjøre en rask curtsy og deretter skrible ned til vingene.
    • Publikum liker å se skuespillerne fremdeles i karakter når de kommer ut på scenen. Hvis du ikke opptre som din karakter, kan det ofte bryte illusjonen av stykket.
  9. 9
    Vis vennlighet og kameratskap. Du ønsker å bygge en rapport med folk du jobber med og vise dem at du setter pris på arbeidet de har gjort.
    • Ønske stipendiat aktører lykke til og fortelle dem når du trodde de gjorde en god jobb. Si: "Bryt en etappe!" før de går på scenen og, "Du gjorde en kjempejobb!" etter at de er ferdige.
    • Takke mannskapet for alt det harde arbeidet. For eksempel, hvis du hadde en virkelig flott makeup artist, kan du fortelle henne: "Jeg setter pris på arbeidet du har gjort. Jeg kunne ikke ha så mer ut som tegnet!"

Tips

  • Oppvarming før et forsøk på å projisere. Gjøre enkle pusteøvelser for å hjelpe halsen varme opp og gjøre lille kroppen rister for å bidra til å få de "fryser" ut før du går på scenen.
  • Studer skuespillere du beundrer. Du kan slå opp videoer av dine favoritt skuespillere og lytte til deres tips. Skriv ned de som inspirerer deg og prøve å innlemme dem når du øver.
  • Hvis du fortsatt å utvikle din karakter, se på folk. Du kan se på fremmede eller folk du kjenner og plukke opp på vaner og atferd som du ønsker å innlemme i din karakter.
  • Tenk på en gang i ditt eget liv når du hadde en følelsesmessig reaksjon å fremkalle karakterens emosjonell respons. For eksempel, hvis din karakter er veldig trist, kan det være lurt å tenke på en tid da du måtte sette hunden ned eller en slektning døde.
  • Husk å puste regelmessig når du er på scenen eller foran kamera. Dette vil hjelpe deg til å slappe av og vil hjelpe deg med å levere dine linjer mer tydelig.
  • Be andre om å handle din. Noen ganger, direktører tilbyr private klasser for å hjelpe deg å få bedre.