Wkuno

Hvordan forstå objektorientert programmering

Forstå objektorientert programmering kan være en vanskelig oppgave uansett hvilket språk du bruker. Imidlertid kan forstå den underliggende konseptet gjør programmatiske forståelse og bruk mye lettere.

Trinn

Hvordan forstå objektorientert programmering. Forstå at det er vanligvis tre hoveddeler til objektorientert programmering.
Hvordan forstå objektorientert programmering. Forstå at det er vanligvis tre hoveddeler til objektorientert programmering.
  1. 1
    Forstå at det er vanligvis tre hoveddeler til objektorientert programmering. Dette er Abstraction, arv og innkapsling.
  2. 2
    I objektorienterte programmeringsspråk, er programmer designet med begrepet objekter, der hvert objekt inneholder sitt eget sett med variabler til å lagre data om eller relevante for dette objektet, og funksjoner for å utføre handlingen (som sender ut tekst eller lage en API-kall til operativsystemet), utføre beregninger, legge til data til variabler inne i objektet, etc. Dette står i kontrast med strukturert programmeringsspråk, der programmer som er designet med samlinger av funksjoner som er kalt i ulike deler av programmet, mer som et skript eller jobb listen.
  3. 3
    Objektene representerer ulike ting i et program, som en firkant. Dette kalles Abstraction. Et objekt for en firkant i en matte program ville ha et sett av variabler, lengde og bredde, som bare kan åpnes av funksjoner inne i objektet. Dette kalles innkapsling. Dette konseptet reduserer sjansen for å "bryte" noe når du programmerer, som når det gjøres riktig bare selve objektet kan direkte manipulere sine variabler, så debugging problemer er enklere. Den neste delen av et objekt, funksjoner, representerer ting som objektet kan gjøre eller måter å samhandle med det. I tilfelle av den firkantede objektet, ville en funksjon som kalles "område" beregne arealet av firkanten representerer objektet, ved hjelp av innholdet i lengde og bredde variabler inne i objektet. Disse variablene kan allerede inneholde lengden og bredden på torget, i tilfelle de ikke, kan det hende at området fungerer også ta brukerundersøkelser for lengden og bredden av plassen objektet representerer og deretter beregne arealet basert på brukerens input.
  4. 4
    I tilfelle en matte program var ment å beregne arealet av ikke bare firkanter, men andre former, som for eksempel en sirkel, "arv" ville bli brukt. Arv er når et objekt opprettes basert på et annet objekt, så derfor er det "arver" alle sine variabler og funksjoner. For eksempel vil en utvidelse av tidligere firkantet område beregningsprogram har et hovedformål, som kalles en polygon. I geometri er et polygon i utgangspunktet en "lukket form", dvs. en firkant, trekant, sirkel, terning, etc. Alle polygoner kan ha sitt område beregnet, bare metoden for å oppnå en slik er annerledes. Så, i vårt program, ville polygonobjekt har lengde og bredde variabler, og et område funksjon. Siden en polygon er faktisk ikke en figur, men en klasse av former, ville området funksjonen ikke gjøre noe. Når du vil opprette et objekt for en bestemt type polygon (dvs. en trekant), vil du bruke arv å opprette objektet med alle egenskapene til sine "foreldre", den polygonobjekt. Du vil da sitere handlingene området funksjon arvet ville utføre. Dette konseptet kalles "Arv". Det gjør mye mer fornuftig når du arbeider med store programmer, hvor gjenstander vanligvis inneholder mye av linjer med kode, der omskriving et objekt som ligner på en annen ville være kjedelig og meningsløs, når Arv kan brukes til å få de samme egenskapene og metodene i morselskapet objekt.
  5. 5
    Mange programmerere har en hard tid på å bestemme hvilke programmeringsspråk å bruke. I objektorientert programmering, de to store språk er Java og C + +. Begge er gode språk for ulike ting. Mange vil prøve og fortelle deg at man er god og den andre er dårlig, men du bør prøve begge og bestemmer selv hvilken du liker mer.

Tips

  • Avhengig av programmeringsspråk, fungerer programmereren ikke ønsker å bli arvet av "barn" objekter kan manuelt unntas bruke et bestemt søkeord.
  • Ikke bli fanget opp i de språklige kriger, bestemme hvilket språk du ønsker å programmere i de fleste, som programmerer i et språk du finner kjedelig eller ufullstendige kan være kjedelig og bare en jobb, og ikke morsomt.

Advarsler

  • Lære denne nye programmering stil vil ta litt tid, og det kan ta en stund før du fullt ut "få det."
  • Dette how-to er bare en start mot objektorientert programmering. For å fullt ut forstå dette programmering stil, må du bruke et programmeringsspråk som fullt ut støtter objektorientert programmering - Ruby, Java, Python, C #, VB.NET og Delphi er gode valg.

Ting du trenger

  • Et objekt-orientert programmeringsspråk.