Wkuno

Hvordan få spillejobber for bandet ditt

OK, du har stor, stor, og kanskje også noen store. Hvor er de splitter fans? Hvis du kommer til å gjøre det stort i musikkbransjen, så må du spille live, og det betyr at du er nødt til å få. Gigging er den beste måten å få hørt og til å bygge opp en fanbase. Men hvordan bestille du? Overraskende nok er det ganske lett.

Trinn

Hvordan få spillejobber for bandet ditt. Send ut din demo, og trykk kit til potensialet.
Hvordan få spillejobber for bandet ditt. Send ut din demo, og trykk kit til potensialet.
  1. 1
    Lag en demo tape. En demo er instrumental i å få deg spillejobber. Disse dager, en demo "tape" er vanligvis en, og det er noen ganger bare en nettside med dine sanger på den. Hvor mange du har virkelig avhenger av hvor mange du har: du kan ha en hel albumets verdt eller så få som tre eller fire. Siden en demo generelt er ikke til salgs, kan du gjerne inkludere dekker så vel som originalt materiale. Mens en godt innspilt demo er bedre enn en dårlig innspilt en, ikke en demo ikke å være "radio-ready". Faktisk kan opptakskvaliteten være ganske røff, så lenge kvaliteten på låtskriving og musikalitet er ikke, og så lenge demoen gir lytteren en god ide om hva du spiller og hvor godt du spiller det. Du kan spille inn demoer på en, PC-en, en digital opptaker, eller til og med en båndopptaker. Sørg for at vokalen er tydelig i musikken også. Dette kan bety å sette vokalen opp noen ekstra hakk som du normalt ikke ville. Alle som lytter til musikk (spesielt hvis du har planer om å sende musikk på etiketten execs) vil ønske å høre hva som blir sagt i sangen din.
  2. 2
    Merke din demo. Venue ledere og booking agenter vanligvis får mange demoer, og det er lett å få dem alle blandet opp. Selv om noen liker din demo, vil de ikke være i stand til å bestille deg hvis de ikke kan finne ut hvem du er, så pass på å skrive eller skrive ut bandet navn og kontaktinformasjon direkte på CD, samt på saken eller ermet.
  3. 3
    Gjør et kit. På sitt enkleste, kan en pressepakke bare være ett enkelt ark med papir, en mer overdådig pressepakke kan være et lite hefte. Pressepakke vil avhenge av budsjettet og hvor mye du egentlig har å si om bandet ditt. I det minste bør en pressepakke med din kontaktinformasjon og en kort biografi som forteller litt om hva slags musikk du spiller, dine påvirkninger, og din erfaring. Du bør også inkluderer vanligvis en typisk settliste, inkludert originaler og deksler. Tenk på det som en. Lokalet eller booking agent vil ønske å vite, raskt, hva du gjør og hvor du har spilt før. Bra, hvis du har dem, er også en fin touch, og dyrere pressepakker kan inkludere full-color 8X10. Hvis du har positive presseklipp, definitivt ta dem, men hvis ikke, ikke bry deg om det.
  4. 4
    Send ut din demo, og trykk kit til potensialet. Barer, puber, klubber, kafeer, biblioteker, bønder markeder, messer, festivaler, hus fester... Uansett hvor du bor, er det trolig mange steder å spille i din by eller nabolag. Hvis du aldri har gigged før, starte der. Se på nettet for potensielle arenaer. Mange vil vise sin booking politikk eller i det minste fortelle deg hvordan du sender inn demo. Besøk arenaer eller ringe dem og snakke med sjefen (eller til og med bartender ) og spør om du kan la demo med dem. Send en demo, og trykk kit til så mange potensielle arenaer som mulig.
    • Du kan sende demo ut overalt, men det kan bli ganske dyrt, og du kan finne at mange steder bare ikke vil bestille din type musikk. For å se om et bestemt sted ville være en god løsning for deg, se i din lokale avis eller underholdning papir og se hva arenaer bestiller band eller artister som spiller samme type musikk du gjør (disse papirene og deres online kolleger er også bra steder å finne arenaer som søker etter artister), eller bare gå til et sted og se selv. Når du ser reklame et band som spiller en stil som ligner på ditt, ta kontakt med arena der at bandet spiller.
    • Du ønsker kanskje å sende demo og trykk kit til noen booking-agenter. Disse agentene - de gode, minst - har massevis av kontakter i musikkbransjen og kan bestille show for deg. Til gjengjeld får de en prosentandel av bandets gebyr eller de arbeider ut noen annen betalingsordning med deg. Å ha en agent kan åpne mange dører for deg uten å måtte bestille dine egne spillejobber, men det kan være dyrt, og noen agenter er bedre enn andre, så sørg for at du vet hva du får inn.
    • Et annet alternativ som involverer internett ville være å lage en Myspace side eller å bruke en nettjeneste for å huse ett ark. Disse er gode måter å presentere bandet ditt.
  5. 5
    . Nettverket Du har kanskje hørt ordtaket: "Det er ikke hva du vet, det er hvem du kjenner." Ingen steder er dette sannere enn i underholdningsbransjen. Jo flere kontakter du har på arenaer og i band, jo flere gigs du er sannsynlig å få. Gå til viser ofte, og spille på åpne mikrofoner. Bli venner med andre musikere, og uttrykke din interesse i å spille konserter. Musikere vil kunne gi deg tips om hvordan du får spillejobber, de vil være i stand til å introdusere deg til agenter eller spillested ledere, og de kan også be deg om å spille et show med dem. En flott måte å få en spillejobb når du starter opp er å spørre en mer etablert artist eller band om du kan åpne for dem, spesielt hvis du vil gjøre det gratis. Dette gjør jobben enklere, og hjelper deg å nå et større publikum.
  6. 6
    Bestille deg. Etter å ha problemer med å få en gig? Sette på ditt eget show. Du kan leie en arena eller, enda bedre, sikre en gratis og planlegge ditt eget show. Vanligvis å gjøre en self-made gig som dette arbeidet, bør du invitere andre band - jo mer jo bedre. På denne måten kan du være trygg på en rimelig god valgdeltakelse. Mens sette på ditt eget show kan være et flott alternativ, kan det også være dyrt, spesielt hvis du trenger å leie en arena. Sjekk dine kostnader og sørge for at det er verdt det. Et annet alternativ hvis du er i tenårene eller tidlig i tjueårene og villig til å spille gratis er å spille på en lokal tenåring sentrum. Disse er flotte for nybegynnere, og ofte også vert open mic nights.
  7. 7
    Markedsfør gigs. Når du får en gig, vil du sørge for at folk møter opp. Ikke er fullstendig avhengig av arena for å annonsere for deg. Sette opp plakater, varsle dine fans, oppdatere nettsiden - gjør hva det tar å la folk få vite om konserten. Hvis folk ser at du kan ta med en du er mer sannsynlig å bli bedt tilbake for å spille igjen, og du er mer sannsynlig å få andre spillejobber.
  8. 8
    Sette på et godt show. Ingenting vil gi deg flere spillejobber enn å ta hver gig på alvor og sette på flotte viser.
    • Vær forberedt. Selvfølgelig vil du ønsker å ha musikken ned slik at du kan spille som en proff, men du vil også være lurt å sørge for at du er klar for hver konsert. Finn ut så mye som mulig om konsertstedet hvor stor plassen er, hva slags og utstyr de har, om de har en god person, osv. På denne måten vil du vite om du trenger å ta med egne mikrofoner eller forsterkere, for eksempel, og du har en god ide om hva du kan forvente.
    • Vær profesjonell. Musikere har et rykte for å være eksentrisk, men du kan ikke råd til å være uprofesjonell før du har gjort det stort (og selv da kan det få deg i trøbbel). Vis alltid opp for en gig, og møt opp i tide. Besvare telefonsamtaler og e-post omgående. Være lydhør til bekymringene til folk som bestiller deg.
    • Ha demo og pressepakke tilgjengelig på hver konsert du spiller. Hvis du rocka huset, kanskje noen i publikum ønsker å bestille deg på deres arena neste. Vær klar til å gi dem en demo og pressepakke eller i det minste et visittkort.
  9. 9
    Utvide markedet. Når du har fått etablert lokalt, ta showet på veien. Prøv å hekte på en tur med et annet band - fortrinnsvis en mer etablert en - eller bare oppsøke arenaer litt lenger borte fra hjemmet. Når du bygger en regional følgende, er du godt på vei til en platekontrakt.
  10. 10
    Komme på nettet. Sette musikken på online nettverk nettsteder som Myspace, EchoBoost.com eller Purevolume. Pass på at du oppretter et godt nettverk / vennskap base som ville gjøre at du ser populær ved å rangere og lytte til musikken din.
    • Mens ikke kan virke som en rask måte å lande en lokal konsert - hvis du kontakter musikk weblogger som spesialiserer seg på den type musikk bandet ditt produserer, kan du finne den rette form for støtte. Hvis du er en uvanlig eller nytt klingende handling, prøv blogger først. Noen ganger kan en regional blogg eller underholdning til en by bloggen vil du få publisert. Disse sidene har innebygde vifter som er ute etter nytt materiale. Noen av leserne har tilkoblinger.

Tips

  • Hvis du har en ansvarlig venn villig til å fungere som en "manager" la dem - arenaer liker å vite at de vil alltid behandler samme person (ikke den dagen da vokalisten neste). Hvis denne personen skjer for å være svært fornøyelig og kan sjarm, flatere eller veien inn i arenaer gode bøker, så alle bedre. Bruk alle fordeler du kan finne!
  • Som en generell regel, jo flere sanger på demo, jo bedre. En LP-lengde demo CD viser at du har rikelig med materiale og at du er seriøs om å lage musikk. Når det er sagt, folk gjør bestillingen er vanligvis svært opptatt, og det er en god sjanse de vil bare høre på én eller to låtene på demoen. Dette gjelder spesielt hvis de ikke liker musikken eller ikke tror det passer deres behov, men det er også noen ganger gjelder selv om de bestemmer seg for å bestille deg. Dette betyr at hver sang på demoen bør være stor, fordi du ikke vet hvilke de vil lytte til først. Ikke fyll en demo opp med simpelt ut materialet bare for å gjøre det ser mer imponerende, og sørge for at den første sangen på CD vil banke deres sokker.
  • Vær forberedt på å spille for lite eller ingen penger i starten, bare for å få litt eksponering. Finn et sted som ikke allerede har jobber musikere som spiller. Ved å spille for lite eller ingen penger ville du bli undergraver de musikerne og redusere prisforlangende for underholdning i disse arenaer. Når du har dine koteletter polert, kan du begynne å spille på etablerte steder. Hvis du kan vise folk at musikken er bra, ikke nøl med å gjøre sterkere kjøp når det kommer til penger. Ved å spille gratis forstyrre deg verdien av musikk for alle de andre musikerne, inkludert deg selv.
  • Begynne i det små. Når du starter opp, er ganske mye noen gig en god konsert. House party? Jeg tar den! Kaffehus? Bestille meg! Gatehjørne? Hvorfor ikke? Du får ideen. Bare få musikken ut der.
  • Du bør ha en nettside eller i det minste en nettside der du kan sette noen av dine sanger og litt informasjon om bandet ditt. Det er ikke uvanlig for agenter og arenaer for å godta en lenke til musikken din i stedet for å ha deg sende dem en demo-CD, og ​​noen steder bare godta disse "virtuelle demoer". Hva mer kan en nettside gjør at du ser mer troverdig som en seriøs utøver, og det gir deg en måte å la fansen få vite om dine gigs. Selv en enkel side på et sosialt nettverk eller musikk området vil fungere, bare så lenge du kan sende noen en link, og de kan klikke på den for å lytte til sangene dine.
  • Når det er mulig, forsøke å bygge et forhold med spillested eier, eller manager. Mens noen er som regel for opptatt til å møte deg i person, er det vanligvis nyttig hvis du stopper ved eller ring for å spørre om du kan sende dem din demo. Deretter, når de får det, kan de huske deg og være mer sannsynlig å seriøst vurdere din demo.
  • Å sette sammen en demo og pressepakke kan virke som en skremmende oppgave, men ikke besette over det. Du vil at demo å være bra, men det trenger ikke å være profesjonelt innspilte. Du vil at pressepakke å se bra ut, men det trenger ikke å være en stor produksjon. Du kan ikke få spillejobber før du begynne å sende ting ut, så bare gjør det.
  • Hvis du har noen gode videoopptak av bandet ditt spille live, gjerne sette det på ditt nettsted. Men selvfølgelig, hvis det viser deg å bli pepet av scenen, ikke sette den opp.

Advarsler

  • Forstå den type arena som du ønsker å spille. Corner barer vil vanligvis betale band basert på deres talent eller sin evne til å holde en folkemengde. Konsert klubbene betale band basert på uavgjort deres. Hvis du ønsker å spille på en konsert klubb sørge for at du er i stand til å bringe fans sammen med dine viser.
  • Noen ganger kan det lønne seg å være vedvarende imidlertid, og noen vennlige følge opp samtaler kan bidra til å få spillejobb. Om spillestedet leder / promoter virker gretten da er det nok best å ikke bry dem (eller kanskje få noen andre til å prøve å finne opp en rapport), men hvis de bare synes opptatt eller uorganisert da en og annen påminnelse samtalen ikke vil skade.
  • Du vil ikke få hver konsert du ønsker. Faktisk kan det ta en stund før du får noen spillejobber. Noen ganger kommer det bare opp til flaks for å bryte inn på scenen. Ikke ta det for hardt, og holde ut. Fortsette å prøve og fortsette å lage god musikk, og folk vil lytte.
  • Mens du kan sikkert følge opp med et sted etter at du har sendt en demo, ikke være en plage. Forstå at folk som er ansvarlig for booking er vanligvis oversvømmet med demoer, og de er veldig opptatt. Irritere dem, og de kommer ikke til å ønske å jobbe med deg.