Wkuno

Hvordan bruke varierte taktarter i fruktige looper (FL Studio)

Denne artikkelen forklarer hvordan du bruker varierte taktarter i Fruity Loops (FL Studio.)

FL Studio er et kraftig all-round audio program som omfatter praktisk talt alle elementer fra elektronisk musikk produksjon. Uten tvil den mest merkbar begrensning er manglende evne til å formelt lage en sang med endringer i tid signatur under sangen.

Enkelt sagt, er hver bar (eller "linje" av en poplåt) ofte satt til fire slag. Selv om denne verdien kan enkelt endres i FL Studio generelle innstillinger, forblir antall slag per bar fast til de generelle innstillingene. Denne artikkelen presenterer en løsning som, for en velorganisert bruker, vil gi et middel til å komponere og redigere musikk som har hyppige signatur endringer. Det forutsettes at leseren allerede er kjent med de generelle kontrollene av FL Studio.

Trinn

Hvordan bruke varierte taktarter i fruktige looper (FL Studio). Still ditt mønster rutenett for å imøtekomme varierte taktarter.
Hvordan bruke varierte taktarter i fruktige looper (FL Studio). Still ditt mønster rutenett for å imøtekomme varierte taktarter.
  1. 1
    Still ditt mønster rutenett for å imøtekomme varierte taktarter.
    • Åpne opp mønsteret vinduet.
    • Venstre-klikk på rutenettet menyen (Knapp med en liten 3x3 rutenett ikon, ved siden av ordet 'Playlist').
    • Klikk på "Line", deretter "Beat".
      Dette trinnet kan brukeren plassere barer av musikk hvor som helst på mønsteret grid beat-for-beat, snarere enn å være begrenset til en forhåndsbestemt bar-by-bar rutenett. Fra dette punktet, bare ignorere baren teller langs toppen av mønsteret og piano roll vinduer, eller bare bruke dem for generell referanse, de ikke lenger refererer til varierte taktarter.
  2. 2
    Etiketten mønstre.
    Det er god praksis å navngi mønstrene i henhold til deres innhold. I tilfelle av varierte taktangivelser, omfatter innholdet i hvert mønster antall taktslag i baren. # * Høyreklikk et mønster navn for å endre det.
    En effektiv metode for ryddighet er å navngi dine mønstre i følgende format:
    [Beats]. [Instrument]. [Del]. [Sub-delen]
    For eksempel: 4.bass.chorus.buildup, 5.drums.verse1.crescendo, 3.bgd.break1.wizz
  3. 3
    Under dette systemet, bør hvert mønster linjen være strengt en bestemt tid signatur. Det er forventet at hver ikke-identiske deler og "sub-part" av musikk ville ha et eget mønster, og derfor bør denne naturligvis omfatte deler med ulik tid signaturer.
    Videre bør hvert mønster strengt bruk relativ instrumentet og delene til enhver tid. Dette er god praksis å unngå blanding med mønstre eller dobling-up på kanaler (se advarsler, nedenfor.)
  4. 4
    Sett hvert mønster til den tilknyttede taktart.
    I klartekst betyr dette å sette antall slag per bar. Dette før de komposisjon for å unngå forvirrende mønster-lengde problemer.
    • Åpne opp sequencer.
    • I øvre venstre hjørne, bør en liten digital urskive være synlig (som ligner på dette: [-])
    • Venstre-klikk og dra oppover for å angi antall slag per bar for dette mønsteret. Husk at dette skal være lik antall slag som er angitt i et mønster navn.

Tips

  • Mønsteret vinduet kan settes til "trinn" i rutenettmenyen å tillate finere tids-kontroll av plassering av mønstre. Dette er ikke anbefalt for uorganisert eller uerfarne brukere.
  • For mer kompliserte taktarter, for eksempel 12-8 (ofte referert til som en ballade), kunne justere FL generelle innstillingene for beats per bar og skritt per takt tillate en mer komplisert taktart endringer. Dette er for erfarne brukere.

Advarsler

  • Unngå å blande opp mønstre eller dobling-up på kanaler
  • Ingen lyd programvare er perfekt. Spille to notater på samme kanal fra ulike mønstre skal i teorien være problemfri, men uforsiktig bruk eller misbruk av dette kan føre til kanal konflikter, programvare og hardware-relatert.
  • Der det er mulig, rett og slett skape et friskt mønster linje for nye blandinger av innhold.
  • Forsiktig bruk av mønster-kloning og copy-paste funksjoner skal gi brukeren enkel tilgang til slike komposisjonsteknikker.