Wkuno

Hvordan bli en bedre teaterskuespiller

Har du noen gang ønsket å begynne å handle, eller har du bare trenger noen tips på å opptre? Uansett vil ta disse enkle trinnene forbedre deg som skuespiller, samt forbedre sjansene dine til landing en stor rolle!

Trinn

Hvordan bli en bedre teaterskuespiller. Fokusere oppmerksomheten på noe på scenen.
Hvordan bli en bedre teaterskuespiller. Fokusere oppmerksomheten på noe på scenen.
  1. 1
    Slapp helt av. Store aktører tilbringer hele sin karriere lære å slappe av musklene i ansiktet og kroppen på vilje. Tension er veldig tydelig når du er på scenen. Din stemme høres tynn og vaklende, og dine bevegelser vil være hakkete og lite tiltrekkende. For å unngå disse stive og nervøse vises når du handler, er det viktig å være så avslappet som mulig. Selv en scene som involverer høy drama krever målte og rolig konsentrasjon fra skuespilleren. Så, handle dramatisk, men være rolig inne, og ikke fungerer selv opp.
  2. 2
    Fokusere oppmerksomheten på noe på scenen. Det kan være en annen skuespiller, en rekvisitt, etc. Hold deg i øyeblikket og aldri stirre ut i verdensrommet. Det er åpenbart for publikum hvis du vagueing ut og det er veldig distraherende. Holde i øyeblikket gjør det mulig å forbli i karakter og øker troverdigheten av den rollen og spille selv. Også prøve å ikke leke med klærne dine, eller bruke andre nervøse bevegelser, bare se på baksiden av teateret, eller du fokuspunkt, hvis du er anspent.
  3. 3
    Lev deg inn i rollen helt. Glem at du er late og prøve å bli tegnet du spiller. Envision hvordan denne personen reagerer på livet, hvordan den personen kjoler, turer, tenker og samtaler med andre. Ikke vær redd for å opptre som noen andre, Tegn på følgende visualiseringer når portretterer karakteren. Alltid bo i den sinnstilstand når de handler. Hvis du prøver å late som jeg er trist, er det et forsøk, hvis du er trist, det kommer ut i skuespill din godt. Ikke prøv å handle tegnet - i stedet, være tegnet.
  4. 4
    Husk at alt er overdrevet på scenen. Hvis du er opp på en scene, må du formulere dine ord (snakke tydelig). Alle følelser i ansiktet ditt må være dannet på en mer intens måte, men husk å holde avslappet. Hvis du føler at du er over-skuespill, da er du sannsynligvis handle akkurat nok. Øyne, smil, ansiktsuttrykk, gester, osv., må være mer ekspansiv og dramatisk enn du noensinne ville gjøre dem i det virkelige liv. Vær forsiktig hvis opptre foran et kamera, men. Her må du være mer subtile, som i det virkelige liv, fordi et kamera fanger opp nyanser veldig lett og brede og overdrevne bevegelser som passer til scenen opptrer ofte ser "hammed opp" på film.
  5. 5
    Behandle de små tingene som blir veldig viktig. Hvis du utfører for et publikum enten bor, eller på film, må du gjøre alt du kan for å gjøre publikum tror det tegnet du prøver å være. Hvis skriptet sier at noen snakker for mye, så portrettere en titt eller irritasjon på ansiktet ditt, og kanskje følge det med utålmodige tapping av foten din. Hvis du er ment å være nær tårer, blinke hardt, ser nedover og fele med klærne dine, og prøve å stirre uten å blunke før tårene kommer. Små handlinger er utrolig merkbar, inkludert svært uttrykksfulle ansiktstrekk. Inkludere så mange av sansene som mulig, slik som å spille musikk, sette på make-up, å slå på noen lys, noe som kan gjøre rommet lykkelig eller trist å passe karakter og rolle som du prøver å presentere. Dette inkluderer å endre stemmen din, kan dette gjøres ved å tilbringe tid med mennesker som har ønsket aksent, lære språket og eller få en stemme coach. Det finnes også CD-er og bøker for å hjelpe deg å mestre den aksenten!
  6. 6
    Arbeidet med prosjektering. Investere i en billig opptaker (tape, CD, flash-stasjon, uansett hva du er komfortabel med.) Still inn opptakeren langt borte fra deg, minst tjue fot (6 meter), trykker du Spill, tilbake unna. Snakk en enkel setning, for eksempel "Min skjorte er blå og øynene mine er også!". Fortsette å prøve forskjellige setninger ("Hvordan nå brun ku" er en kjent en). Lytt til hvordan du høres i opptaket. Sparke opp vanskelighetsgraden ved å sikkerhetskopiere lenger unna hver gang, forårsaker du å projisere mer.
  7. 7
    Pust og alliterate. Gjøre mange vokale varme ups for å sikre at du ikke anstrenge stemmebåndene. Konsentrer deg om enunciating dine ord, slik at din stemme kommer klart frem. Prøv en kompleks setning som: "Hvorfor, oh hvorfor har du ikke sett de ustyrlige tvillinger, Jill og Bill?". Prøv å uttale dette med eller uten følelser. Deretter spille av opptaket. Snakke tydelig er svært viktig, så, praksis ved "E-Nuh-NNN-Css-iii-Ay-Ting" hver stavelse. Husk imidlertid at når du faktisk handle, kan du ikke gjøre dette! Det rett og slett en øvelse som bør gjøres foran et speil for å praktisere formål.
  8. 8
    Konsentrer deg om dine uttrykk. Ansiktsuttrykk er svært viktig og kombinere ansiktsuttrykk med vokale responser er en viktig art av timing. Si en svært enkel "Oh!" foran et speil, hver gang du ser på ansiktet og stemmen. Prøv følgende stemninger: Tristhet, ærefrykt, sinne, frykt, spenning, og eventuelle andre du kan tenke på.
  9. 9
    Øv deg på linjene ustanselig.
    • Lage mange kopier. Skriv dem ut eller skrive dem ut, slik at du kan bare finne en kopi hvor som helst. Behold en kopi i vesken, skrivebordsskuff, ved siden av sengen, på badet, ved kjøkkenbordet, på veggen, foran en favoritt vinduet.
    • Les linjene dine ved enhver anledning mulig - før du går til sengs, når du våkner opp om morgenen, venter på en buss, matlaging middag. Si linjene om og om igjen, huske å inkludere intonasjon og uttrykk, slik at disse blir andre natur når du utfører dem på scenen.
    • Når du finner en lang passasje, sier den første linjen til du er komfortabel med din intonasjon og frasering. Deretter legger neste linje til den første. Øv deg levering på de to første linjene før du er klar til å legge den neste (eller starte med den siste linjen, så de to siste linjene, slik at etter den tid får du til å gjøre hele greia du vil bli godt kjent med den siste bit). Når du er komfortabel med linjene, kan du ytterligere utforske betydningen av passasjen og avgrense levering.
  10. 10
    Møte folk. Bli kjent med en. Du kan umulig opptre som noen du aldri har møtt. Snakk med folk du vanligvis ikke tenker på å tilbringe tid med, de kan lære deg mer om ulike typer mennesker og ulike perspektiver på visning vår fantastiske verden.
  11. 11
    Lær av andre aktører. Det er ikke juks eller miste din egen stemme til å lære av andre. Se andre aktører og se hva de gjør med de delene de er gitt, ved å gjøre dette, vil du lære mye. Du kan se ting de gjør at du kan hjelpe deg å videreutvikle din egen spillestilen og gi deg ideer for å overvinne aspekter av å handle om at du kan være å finne rart eller vanskelig. Stille dem spørsmål og be dem om hjelp. De fleste skuespillere vil være mer enn villige til å gi deg noen råd.
  12. 12
    Scenelys drepe sceneskrekk. Hvis du har en frykt for å opptre på en scene, ikke bekymre deg. Når huset lysene går ut og scenelys går på, vil du ikke være i stand til å se publikum, bortsett fra muligens en eller to. Det er klar himmel etter det.

Tips

  • For å få bedre stemme uttrykk, prøver å si en enkel setning, "oh john" i 20 eller flere forskjellige måter. Spent, flirende, sarkastisk, romantisk, etc..
  • Hvis du prøver å gråte, trenger du faktisk ikke gråte - du gni øynene. Det er mange, mange triks du kan bruke for å skape en illusjon om at du gjør noe når dere egentlig ikke. Stage rekvisitter assistenter bør også være i stand til å hjelpe ut med noen handlinger, for eksempel å gi løk for å bringe på disse tårene.
  • Hold øyekontakt regelmessig når du utfører.
  • Hvis noe går galt, bare holde på å handle. IKKE stoppe, le, eller føler flau, med mindre det er en del av handlingen / show.
  • Hvis du handle opprørt eller sint, ikke snakker veldig fort (selv om det er det du ville ha gjort i det virkelige liv) fordi publikum ikke vil være i stand til å høre hva du prøver å si.
  • Ta dans og sangtimer. Du vil kunne få flere deler hvis du kan synge og danse, og ikke bare handle.
  • Vicks damp run brukt under øynene er veldig effektiv for å gjøre deg gråte. Bare gjelde en liten skjønt, eller det vil være svært merkbar. Selv om, må du finne ut en måte å få det under øynene uten å være for opplagt...

Advarsler

  • Ikke bekymre deg hvis du ikke kan gråte på stedet. Den gråt seg selv en svært liten del av handlingen skjer i en scene. Sjansene er, hvis du er virkelig fremkaller tristhet og handle i øyeblikket publikum vil se for seg tårene selv og sverger at du gråt.
  • Dine følelser er stoffer skilt ut av din egen kropp og sinn. Når du virkelig tror noe er dårlig, du hjernen skiller ut det aktuelle stoffet, og du føler deg dårlig, og vice versa. Det er personens sett virkelig holdt forestillinger som bestemmer sine følelser. Ytre hendelser eller minner utløse de tro for å lage dine følelser. Når en person hører noe som de mener er forferdelig, og de føler at de må gjøre noe med det, de vanligvis føler noen form for sinne som flytter dem til handling. Når de tror de ikke kan gjøre noe, da de er deprimert og gråter, gjør ingenting, eller skade seg selv. Det finnes uendelige variasjoner.
  • Hva får folk i trøbbel er å ha irrasjonelle forestillinger, det vil si oppfatninger som ikke er basert på virkeligheten og forårsake følelser som får dem til å gjøre destruktive eller blokkere handlinger. De er alltid krav om at livet være annerledes enn den faktisk er. For mer informasjon om denne tankegangen får en bok eller to av Albert Ellis 'on Rebe, Rational Emotiv Behavior Theory / terapi. Derfor, når du bygger en karakter, prøve å bygge et sett av forestillinger at karakteren har og en matrise av hans / hennes mulige handlinger i reaksjon på hendelser og tanker som kommer opp med virkelig troverdige strømmer av hendelser. Når de handler, overbevise deg selv om at dette er virkelig fryktelig eller fantastisk, uansett, og du vil føle disse følelsene. Det fungerer også i revers for å hjelpe deg å lære ikke å reagere på situasjoner; Ellis kaller det rasjonelt billedspråk hvor du forestille deg selv i en situasjon, reagerer normalt, men dårlig, så du forestille deg selv å tenke rasjonelle tanker og reagere rasjonelt. For å handle, kan du gjøre det i revers. Det er bare en øvelse av en annen type.
  • Det finnes mange teknikker for å handle - ikke stole på en, utforske mange som Stanislavsky eller Suzuki metoder, som er forskjellig fra det som er beskrevet her.