Wkuno

Hvordan å prøvespille for en spiller eller film

Dette how-to vil vise deg en metode som er garantert å hjelpe deg med å lande roller i teaterproduksjoner, og er en velprøvd teknikk undervist i teater avdelinger i høgskoler og universiteter over hele landet!

Trinn

Hvordan å prøvespille for en spiller eller film. Legg merke til at det første skrittet til en audition er å ha tillit.
Hvordan å prøvespille for en spiller eller film. Legg merke til at det første skrittet til en audition er å ha tillit.
  1. 1
    Legg merke til at det første skrittet til en audition er å ha tillit. De sakkyndige er ikke ute etter noen som urolig og ikke ønsker å være i front av mennesker.
  2. 2
    Forstå at i forbifarten en audition for et skuespill eller film, vil du bli forventet å dedikere en enorm mengde av din tid og energi til prosjektet. Hvis du jobber full tid, har andre store prosjekter, går på skole, (hvis du ønsker å gjøre dette på heltid, kan hjemmeundervisning hjelp), eller en familie å ta vare på, kan dette ikke være den beste tiden å forfølge en rolle i en produksjon. Hvis du har tid (vanligvis rundt 3-4 timer i natt) og prøvespille, fittings, og forestillinger, bør du være i orden. Ikke glem at i tillegg til at 3-4 timer om natten, det tar masse tid - utenfor øving - for å huske en lek, monologer, og scene retning. Du bør alltid være forberedt, mentalt og fysisk, for å gi prosjektet mer enn bare øvelse tid.
  3. 3
    Vær oppmerksom på play typer. Vi vet alle at det er drama og det er komedier, men innenfor disse, er det mange andre. Classics - Shakespeare, Tsjekov, og den greske dramatikere, bruker ofte en svært kompleks språkstruktur, preget av svært lange tekstavsnitt. Ikke mist motet eller skremt av det aspektet, det vil etter hvert bli enklere, når regissøren blir involvert og du har hatt tid til å gå over stykket.
  4. 4
    Kontroller at du er en lagspiller. Andre aktører ikke tar vennlig til alle som har et ego på størrelse med Grønland, som projiserer en holdning som sier: "Jeg er stjernen." Spesielt i et fellesskap eller universitet teater miljø, er det rett og slett ikke plass til å tro at du er bedre enn noen andre. Tross alt, er dette ment å være en morsom erfaring, og siden ingen blir betalt (mye minst) å være der, skylder ingen du noe, selv om du får hovedrollen.
  5. 5
    Innse at det er store forskjeller mellom stiler av audition for filmer og audition for skuespill. Film tendens til å fjerne seg mer mot intime skuespill, nærbilder, hodeskudd, og mer realistiske bevegelser. Også film auditions tendens til å fokusere på samhandling og scener, snarere enn lange monologer. For skuespill, auditions vanligvis starter ut med monologer, og hvis direktøren tror du kan passe i sin produksjon de kan få deg til å gjøre scener med de andre auditioners for tilbakekall. Så vet hva du forbereder for, hvis du ikke har en stor tilstedeværelse på scenen eller ikke kan projisere, kan teater være for deg. Og hvis du ikke kan emote i nærbilder, eller har vilje til å stå rundt mens Teknologikyndige sette opp bildet, så film kanskje ikke din kopp te. Så vær klar over de forskjellige stiler før du går gjennom alle problemer med å utarbeide.
  6. 6
    Audition merknader: Så nå vet du hva det er du kommer til å være involvert i. Vi vil i hovedsak være fokus på scenen spillestil på audition fordi metoden kan tilpasses for å passe en film audition. Etter at du har bestemt deg for å forplikte deg, finn en produksjon for å prøvespille for. Vanligvis kan du finne audition merknader i din lokale universitetets teater avdeling (noen høyskole viktigste sceneshow kan tillate folk fra lokalsamfunnet til å fylle rollene, snarere enn strengt studenter) eller finn din lokale samfunnshus og se om noen styremedlemmer har skrevet en samtale for skuespillere. Noen ganger kan de annonsere i lokalavisen (vanligvis i underholdning / kunst seksjon) eller samfunnet magazine. For folk som bor i New York, New Jersey, eller Connecticut og leter etter teater, er Show Business Weekly Magazine en fin måte å finne avstøpning samtaler. De legger massevis på deres hjemmeside daglig på ShowBusinessWeekly.com, og de har også gode kataloger av dagens avstøpning direktører og agenter. Et annet nyttig verktøy som Show Business Ukentlig tilbud er The Theatrical Index-detaljering alle spiller i forskjellige tilstander av produksjon. Dette kan få deg inn før audition enda eksisterer! For filmer, er auditions vanligvis holdt i store byer (hovedsakelig Los Angeles eller New York, men noen ganger på steder som Seattle, Portland, Dallas, San Francisco, etc.) Noen produksjonsselskaper vil annonsere dem på Internett, vanligvis gjennom casting ringe nettsteder.
  7. 7
    Forstå at noen av filmen auditions vil kreve at du sender inn et headshot / CV. Dette er normalt, fordi de ofte basen på utseende først og talent andre. Dessverre, det er slik det går i "Hollywood", men ingen sa dette var en rettferdig virksomhet. Også være klar over at for auditions og produksjoner (film eller scene) kan du måtte reise en betydelig avstand. For eksempel kan du bli kalt ned til LA fordi noen likt din headshot, eller noen regissør likt din audition to fylker over. Så vær forberedt på å reise hvis du får kast. I et worst case scenario (hovedsakelig film) må du kanskje flytte til området av produksjonen.
  8. 8
    Finn en agent. Noen ganger kan du finne byråer i større byer, og de vil ha større sammenhenger enn du kan. Men husk, agenter ta 10%, så hvis du får en betalt jobb, vil du sannsynligvis gå ned i lønn hvis en agent fant det for deg.
  9. 9
    Forstå at hvis du finner en oppfordring til aktørene, for å se på tegntype og se om du passer. Hvis du er en 40 år gammel hvit mann, har du sannsynligvis ikke vil passe inn i en rolle for en 20 - til 25-åringen spanske hann. Hvis du er en fyr prøver å prøvespille for "The Vaginamonologene" eller "Top Girls", mest sannsynlig at du ikke vil bli kastet. Så vær klar over tegn typer. Noen ganger styremedlemmer kan gjøre innrømmelser for aktører (for eksempel hvis du er yngre og de kan ikke finne nok eldre folk til å fylle roller, eller er du en god nok skuespiller til å fylle rollen, etc). Hvis du er "close" så ikke vær redd for å prøvespille. Sørg for og skrive ned all informasjon (kontakt tall, spille navn og forfatter, veibeskrivelse til audition, etc.) slik at du ikke desperat å finne ut informasjon i siste øyeblikk. Det er en profesjonell høflighet ikke å ta ned audition merknader til etter audition som har skjedd, så vennligst la audition flyer der du fant den, ikke ta den med deg (med mindre det er mange i området der du fant dem). Nå er det på tide å forberede seg.
  10. 10
    Forbered deg på å forberede: Les audition krav. De fleste merknader vil fortelle deg hva du trenger for auditions (fysisk og ytelsesmessig), for eksempel hodeskudd, CVer, dans klær og hva de skal gjøre for audition. Vanligvis for moderne produksjoner, kravene er to kontrasterende monologer (komisk og dramatisk). For Shakespeares skuespill, vil klassiske enetaler fra andre Shakespeare skuespill, Marlowe, eller Kyd gjøre. Bortsett fra det, vil merknaden fortelle deg hva annet du trenger: En sang, en utviklet stykke, etc. Pass på å følge disse tingene til punkt og prikke. Å gå inn i en Shakespeare audition med en Tennessee Williams monolog eller noen Arthur Miller er vanligvis selvmord for audition, spesielt hvis du forteller dem du lese innkallingen.
  11. 11
    Finn en monolog: Dette kan være en av de vanskeligste trinnene i denne prosessen. For de monologer du trenger, vil du trenger å skure over mange ulike skuespill og antologier å finne den rette. Mesteparten av tiden, er det beste løpet av handlingen for å finne en monolog som ligner på stykket du er på audition for (dvs. For en Tennessee Williams spill, bruke en Arthur Miller skrevet monolog). Dette vil gjøre det mulig regissør for å se hvor godt du kan spille i stil og ikke trenger å se for seg hvordan, for eksempel, passer en Shakespeare skuespiller i en mer moderne stil. For hjelp til å finne monologer, spør en lokal teater buff, et teater professor, eller snakke med direktøren for produksjon. Disse menneskene vil kunne hjelpe deg mest, og vil trolig ha de ressursene som du kan tegne. Hvis alt annet mislykkes, kan du gå til biblioteket og bare begynne å lese skuespill som foregår i samme tidsperiode som produksjonen som du er på audition. På baksiden, hvis du allerede har monologer, så du har allerede vunnet halve kampen.
  12. 12
    Før audition: Nå som du har funnet de monologer du trenger, huske dem. Det er ingen fast måte å gjøre dette på, det er bare noe hver person gjør på hans eller hennes eget. Bare sørg for at de er fullt i minnet. De fleste regissører vil ikke kaste folk som flub dårlig i løpet av sine monologer eller lese ut av et manus under sin første audition (med mindre de så noe i deg som de likte eller trenger). Så når utenat, fortsette å øve til den dagen av audition. Når audition kommer, ta noen timer på forhånd for å forberede seg. Først: Dress for suksess. Ikke joggesko, ingen jeans, ingen dratt t-skjorter, og ingen scraggly fem skygger (eller den kvinnelige tilsvarende). Det vil ikke se bra ut hvis du får opp på scenen og ser bustete. Hvis du har til å danse med audition din, ta med et ekstra sett med klær for ikke å ødelegge fine de før du gjør din skuespill audition. Etter dressing og grooming, sørg for å bringe alle dine kopier av hodeskudd og fortsetter. Ta med mer enn ett, så hvis det er et panel av mennesker audition deg, har hver av dem ett, det vil hjelpe dem å huske deg bedre. Også får det tidlig. De fleste produksjoner vil ha deg fylle ut skjemaer detaljering dine tidligere erfaringer, viktig statistikk, og tilgjengelighet. De kan også ha tidsluker for deg å registrere deg for å gjøre din audition. Jo tidligere du kommer, jo flere plasser du kan velge fra. Ankommer tidlig gir deg også tid til å varme opp. Gjør vokale øvelser, strekke seg og tungen Twisters. Ikke botch din monolog bare fordi du ikke strekke ut tungen. Sist, være vennlig mot alle de rundt deg. Ikke vær konfronterende. Hvis du får støpt og de får også kastet, vil du være rundt dem for hele varigheten av produksjonen og de kommer til å huske på hvis du var uvennlig under audition.
  13. 13
    Under audition: Så audition har startet og du har gjort alt papirarbeidet og alle dine prepping. Sitte stille og vente på tur. Sørg for og lytte, i noen auditions Stage Manager eller direktør vil gi deg ekstra instruksjoner som ikke var på innkallingen. De kan være svært viktig, for eksempel tidsbegrensninger på monologer, eller prosedyre der de vil prøvespille. Vent på navnet ditt for å bli kalt og deretter fortsette til scenen. Før du sier noe, sørg for at du har deres fulle oppmerksomhet. Du ønsker ikke å starte mens de fremdeles skriver eller snakker med hverandre om den tidligere skuespilleren. Vent til du har oppnådd øyekontakt med dem, slik at de kan lytte til deg helt fra begynnelsen. Så, sørg for og skifer for direktøren, uansett om de kjenner deg fra før kontakt. Nå gjør din monolog. Etter at du gjør din monolog, kan direktøren stille deg noen spørsmål eller be deg om å gjøre en del fra monologer igjen. Vær tålmodig, besvare alle spørsmål sannferdig, og gjøre den etterspurte delen til det ytterste evne. Det kan lønne seg når regissøren gjør sin endelige beslutning. Når ferdig, ta en liten bue og si takk, og avslutter slik at neste person kan prøvespille.
  14. 14
    Post-audition: Dette er trolig den tøffeste delen av audition, enda mer enn monolog jakt. Dette er tiden da du føler deg mest hjelpeløse - din skjebne, i hvert fall for denne rollen - er nå ute av dine hender. Etter audition kan du enten bli værende eller forlate, bare sørg for at du vet hvor samtalen tilbake listen vil bli lagt ut eller, hvis det ikke er noen tilbakering, hvor den endelige rollelisten vil bli lagt ut og når. Hvis du trenger å forlate, være høflig til de andre skuespillerne og forlate rolig. Når hjem, ikke stress om audition. De fleste ganger skuespillere post-audition vil psyke seg ut ved å analysere hver eneste del av audition, så pinefull før de ser rollelisten. Ett ord: IKKE. Noen ganger vil det være mange dager i mellom audition og siste casting, og noen ganger er det enda en andre audition for call backs å innskrenke feltet. Hvis det er tilfelle, og være forberedt på å jobbe med andre aktører i scener fra stykket, og muligens også lese for tegnene du ikke vil ha de roller for. Men uansett hva du gjør før rollelisten går opp, ikke stress ut. Det er ute av kontroll, og hvis du ikke får kastet, er det ikke fordi du er en dårlig skuespiller. En mer sannsynlig årsak er at regissøren ikke kunne finne et sted for deg i hans eller hennes visjon av produksjonen. Ikke bli sint med noen der. Dette er ingen tid for å begynne å beskylde noen for noe, inkludert deg selv. Ting rett og slett ikke fungerte. Etter at rollelisten er lagt ut, er det helt greit å spørre regissøren hva du trenger å forbedre eller kunne ha gjort bedre. Styret er vanligvis svært elskverdig om dette fordi de kan analysere det fra en tredje persons synsvinkel og fortelle deg nøyaktig hva det var de var ute etter. Men vær forsiktig så du ikke å være uhøflig. Ikke start stropping beskyldninger og ikke bli opprørt med dem fordi du ikke ble kastet. Men, hvis du ble kastet, gratulerer, du gjorde det, og forhåpentligvis denne guiden hjalp deg gjøre det! Lykke til der ute!

Eksempel på monologer


Tips

  • Alltid lese stykket før du prøvespille for det. Direktøren kan stille spørsmål under din første audition, og det er alltid godt å ha svar på disse spørsmålene. Det gjør også tilbakekall enklere fordi da vil du ikke være å lese stykket for første gang.
  • Kjenn din teater terminologi. Her er noen definisjoner Monolog:. En kort tale tatt fra et teaterstykke.. Vanligvis ikke mer enn to eller tre avsnitt lange Slate Monolog:>: En introduksjon. Vanligvis består av, "Hei, mitt navn er <ditt name="" here=""> og i dag jeg skal utføre <character name=""> og <andre tegnnavn> fra <andre spill navn>."
  • Les utenfor rammen av stykket hvis du har tid og krefter. Les noen av de andre dramatikere 'verker, kanskje lære om tidsperioden de skrev i. Stol på meg, det hjelper i det lange løp.
  • -Du: "Hei, jeg heter (fornavn og etternavn) Jeg leste din audition innlegg i (sted) for filmen (filmen navn) og jeg har bare en rask spørsmål for deg hvis du har tid nå...
  • Sørg for og være avslappet går inn i audition. Hvis du er rolig, kjølig, og samlet inn, vil du gjøre en bedre jobb enn hvis du ble avviklet som en klokke.
  • Før audition, kan du være tilbøyelig til å ta kontakt med talentspeider. De kan nok ha forlatt en e-postadresse eller telefonnummer for dette formålet. Hvis du ringer dem kan du følge dette skriptet:
  • -Du:.. (Raskt og tydelig, oppgi ditt spørsmål Sørg for at det ikke er et dumt spørsmål, ikke spør noe som var tydelig frem i annonsen etc. Kontroller også at du har en reell spørsmål Noen mennesker tar dette pre-audition kontakt som en mulighet til å få mer ansikt tid med talentspeider. Det er veldig irriterende å ha noen ringe og si: "Um.. eh... eh... eh.. kan du ah.. gi meg litt mer info om det "?)
  • Prøv å ikke bruke mørke farger til audition. Prøv å ha noe som skiller seg ut, men er også fornuftig (ikke bære hot pink paisley, vil det ikke gjøre deg noen tjenester).
  • Lykke til på din auditions! Ha det gøy og husk hvis du ikke gjør det vil det alltid være en sjanse for en annen lek.
  • Ha alltid med ekstra gjenopptas ved teateret. Du vet aldri hvem som vil være der, eller som vil ha en.
  • Noen auditions som har tidsbegrensninger på monologer vil mest sannsynlig har scenen leder å gi deg tid signaler fra et sted i salen. Vær klar over hva disse signalene er og når de er gitt. Det er den verste følelsen hvis tiden renner ut i midten av andre monolog og de kuttet deg av.
  • -Direktør: "Kom igjen"
  • Drikk vann regelmessig før audition og sørg for å ta en ganske stor slurk før du snakker for første gang under audition.
  • Se denne YouTube-videoen for flere tips.
  • Alltid være rolig og alvorlig gjøre en audition. Hvis du brast ut i latter når mor skal ha dødd, vil du ikke få plukket sikkert.
  • Etter at hun / han svarer på dine ett spørsmål si: "Tusen takk for din tid Leslie. Jeg ser frem til å møte deg på (dato for audition). Farvel".
  • -Direktør: "Hei, dette er Leslie"
  • Før du går ut til audition, ta et dypt åndedrag.

Advarsler

  • Ikke sen ankomst, gjøre en masse støy, eller generelt være uhøflig. Det flyr ikke godt hvis du disrespect sine båter, selv om du ikke mener det.
  • Du kan ikke bestemme at du ikke vil ha en rolle i siste øyeblikk. Hvis du har blitt kastet, har du gjort en forpliktelse (med mindre det er for en stor rolle, og du ba spesielt om en mindre fordi du ikke kunne sette i gang en stor rolle behov), og at engasjementet betyr at du don ' t si nei til denne rollen med mindre du har en veldig god grunn.
  • Ikke vær redd for å prøvespille på et senere tidspunkt for en produsent som ikke kastet deg på en tidligere produksjon (med mindre, selvfølgelig, du var frekk i avreise)
  • ALDRI betale for å prøvespille, uansett hva de forteller deg. Betale for å prøvespille er nesten alltid en svindel. Vanligvis "betale for å prøvespille« produksjonsselskaper (gjort kjent i filmer som Bowfinger) er faktisk ikke-eksisterende selskaper som ikke har noen intensjon om å sette på en faktisk produksjon eller fullføre en film.
  • Gjøre noe for å ta tankene bort fra det faktum at du er i betraktning for en rolle. Det vil hindre deg fra å gå gale med angst før rollelisten er lagt ut, og hindre deg fra å bli fryktelig deprimert og skuffet hvis du ikke får kastet.
  • Ikke lyv om din erfaring som skuespiller, eller til og med strekke sannheten for mye. Det er bedre å innrømme å ha ingen erfaring enn å lyve om opplevelse du ikke har. Faktisk, noen produsenter liker å ha noen med ingen erfaring fordi de er mer sannsynlig å "ta retning" (i utgangspunktet følge ordre).
  • Vær oppmerksom på at Fungerende verden er svært konkurransedyktig. Folk kan ikke følge de ovennevnte regler og likevel få kastet, kan de være helt uhøflig og fortsatt bli likt av regissøren, etc. Det er en rekke variabler som du bare ikke kan kontrollere når du er på audition, og det finnes ingen reelle konkrete fagforeninger å håndheve reglene for rettferdighet. Og hvis du trodde livet var urettferdig, alt er om lag ti ganger verre når du bestemmer deg for å bli skuespiller. Vær oppmerksom på at du er i for skuffelse, samt frustrasjon. Ta alt på strak arm. Det er skuespill, og det er det vi elsker.
  • Vær på vakt mot produksjonsselskaper med eksklusivitet kontrakter (dvs. at du ikke kan jobbe for andre produksjonsselskaper i seks måneder, selv om du får sparken)
  • Men noen små samfunn teatergrupper krever folk audition for å kjøpe et medlemskap - som regel 10€ til 25€ - hvis cast. Dette er ikke nødvendigvis en svindel, men likevel sørge for at de ikke har en "eksklusivitetsklausul".
  • Hvis du ikke er støpt, er det mange grunner. Du kan ikke ha plass riktig type, eller du rett og slett ikke var det de leter etter. Gå videre.