Wkuno

Hvordan å lese musikk

Skrevet musikk er et språk som har utviklet i tusenvis av år, og selv musikken vi leser i dag har eksistert i over 300 år. Musikknotasjon er representasjon av lyd med symboler, fra grunnleggende notasjoner for pitch, varighet og timing, til mer avanserte beskrivelser av uttrykk, klang, og til og med spesialeffekter. Denne artikkelen vil introdusere deg til det grunnleggende lese musikk, vise deg noen mer avanserte metoder, og foreslå noen måter å få mer kunnskap om emnet.

Trinn

Hvordan å lese musikk. Get real håndtak på de ansatte.
Hvordan å lese musikk. Get real håndtak på de ansatte.

Det grunnleggende

  1. 1
    Get real håndtak på de ansatte. Før du kan komme ned til å lære musikk, må du få tak på musikken at nesten all musikk er i behov av læring: de ansatte. Det er den mest grunnleggende og enkle av alle musikalske symboler, og grunnlaget for alt som er å følge.
    • De ansatte er en ordning av fem parallelle linjer, og mellomrommene mellom dem. Både linjer og mellomrom er nummerert for referanse, og er alltid regnet fra laveste til høyeste:
  2. 2
    Start med den treble clef. En av de første tingene du vil støte på når du leser musikk er clef. Dette skiltet er legenden som forteller deg omtrent hva variere instrumentet vil spille i. Alle instrumenter og stemmer i høyere områder bruker treble clef som basis deres, og for denne intro til å lese musikk, vil vi fokusere primært på denne nøkkel for våre eksempler.
    • The Treble, eller G-nøkkelen, er avledet fra en dekorativ Latin brev G. Når notater er lagt til personalet i treble clef, vil de ha følgende verdier:
    • De fem linjer, fra bunnen opp, representerer følgende merknader: EGBD F.
    • De fire plasser, fra bunnen opp, representerer disse notatene: FAC E.
    • Det kan virke som mye å huske, men hvis du bruker forkortelser-eller ord pekepinner-som kan hjelpe deg å huske dem. For linjene, gjør hver Good Boy Fin er standard, og for de områder, vel, stave de ut "FACE". Det burde være enkelt nok!
  3. 3
    Forstå bass clef. Det bass clef, også kjent som F-nøkkel, brukes til instrumenter i de lavere registre, inkludert venstre hånd av piano, bass gitar, tromboner, etc.
    • Navnet "F clef" stammer fra sin opprinnelse som den gotiske bokstaven F, og de to prikker over og under "F"-linjen på de ansatte. Personalet på bass clef representerer ulike notater enn at av treble clef.
    • De fem linjene, bunn til topp, representerer disse notatene: GBDFA (Good Boys Ikke lure rundt).
    • De fire plasser, bunn til topp, representerer disse notatene: ACEG (Alle Kyr spiser gress)
  4. 4
    Lær de delene av et notat. Individuelle notat symboler er en kombinasjon av opptil tre grunnleggende elementer: notehodet, stammen, og flagg.
    • Notehodet. Dette er en oval form som enten er åpen (hvit) eller lukket (svart). På sitt mest grunnleggende, forteller den utøveren hva merke å spille på instrumentet sitt.
    • Stammen. Dette er den tynne vertikale linjen som er festet til noten hode. Når stammen peker opp, blir det på høyre side av notehodet. Når stammen peker ned, blir det notehodet til venstre. Retning av stammen har ingen effekt på lappen, men det gjør notasjon lettere å lese og mindre rotete.
    • Den generelle regelen på stammen retning er at på eller over midtlinjen av de ansatte, stammen peker ned, og når notatet er under midten av ansatte, stammen peker opp.
    • Flagget. Dette er den buede slag som er festet til enden av spindelen. Uansett om stammen er koblet til høyre eller venstre for notehodet, er flagget alltid trukket til høyre for stammen, og aldri mot venstre.
    • Til sammen notatet, stem, og flagg eller flagg viser musiker tidsverdien for enhver notat, målt i slag eller fraksjoner beats. Når du lytter til musikk, og du tappe foten i takt med musikken, du erkjenner at valdet.

Meter og tid

  1. 1
    Lær om timing, eller meter. Meter kan generelt tenkt som puls, hjerterytme av musikk. Du føler det instinktivt når du lytter til dans eller pop musikk.
    • I noter, er Beat uttrykt av noe som lignet en brøk. Som enhver fraksjon skal en teller og en denominator. Telleren, skrevet i de to øverste plassene i de ansatte, forteller deg hvor mange slag det er i ett mål. Nevneren forteller deg notatet verdi som mottar en beat (som puls som du trykker på tå til). Det ser ut som dette:
    • Ved å endre telleren, endrer vi antall taktslag i et mål. En annen veldig vanlig taktart er 3/4. Hvis du tenker på en vals og jevn 1-2-3 1-2-3 beat, det er 3/4 time. Det er notert slik:

Rhythm

  1. 1
    Få i sporet. I likhet med meter og tid, er rytme om aksenter og hvordan musikken føles. Men hvor meter rett og slett forteller deg hvor mange beats, er rytme hvordan disse beats blir brukt. Prøv dette: bank fingeren på pulten din, og telle 1-2-3-4 1-2-3-4, jevnt og trutt. Ikke veldig interessant, er det? Nå kan du prøve dette: på beats 1 og 3, trykk høyere, og på beats 2 og 4, trykker mykere. Som har fått en annen føler for det! Nå kan du prøve det motsatte: å banke høyt på 2 og 4, og myk på beats ett og tre. Sjekk ut Regina Spektor er Ikke la meg. Du kan tydelig høre rytme: roligere bassanmerkning skjer på valdet en og slo tre, og et høyt klapp og skarptromme som skjer på beats to og fire. Du vil begynne å få en følelse av hvordan musikk er organisert. Det er hva vi kaller rytme!
  2. 2
    Forestill deg selv å gå. Hvert skritt vil tilsvare ett slag. De er representert musikalsk ved kvartal notater, fordi i mye av vestlig musikk (som betyr musikk av den vestlige verden, ikke bare musikk av Hank Williams!), Det er fire av disse beats for alle tiltak. Musikalsk vil rytmen av walking din se slik ut:
    • Hvert trinn er en fjerdedel notat. Du kan telle det av når du går: "1, 2, 3, 4-1, 2, 3, 4"
    • Hvis du skulle sakte tempo ned til halvparten hastighet, slik at du bare tok et skritt annenhver beats på en og på tre, som ville bli notert med halvnoter (for et halvt tiltak).
    • Hvis du bremset farten ytterligere ned, slik at du bare tok et skritt hver fjerde taktslag, på en, ville du skrive det som en helhet note-eller en note per mål.
  3. 3
    Plukk opp tempoet! Nok av dette bremse ned. Som du lagt merke til, som vi bremset notene ned, begynte vi å ta bort biter av notatet. Først tok vi bort den solide notat, så vi tok bort stammen. Nå la oss se på fart ting opp. For å gjøre det, kommer vi til å legge ting i notatet.
    • Gå tilbake til vår walking tempo, og bilde som i tankene dine (tappe foten i takt kan hjelpe). Nå forestille seg at bussen har nettopp trukket opp til stopp, og du er om et kvartal unna. Hva gjør du? Du kjører! Og som du kjører, kan du prøve deg og flagge bussjåføren.
    • For å gjøre notater raskere i musikk, legger vi et flagg. Hver flagg kutter tidsverdien av notatet i halvparten. For eksempel er en åttende note 1/2 av verdien av en kvartnote, og en 16. note er 1/2 av verdien av en åttende note. I form av turgåing, går vi fra en tur (kvartnote) til en løpetur (åttende notat)-dobbelt så raskt som en tur, til en sprint (16. notat)-dobbelt så raskt som en joggetur. Tenke i form av hvert kvartal notat å være et skritt når du går, trykker sammen med dette eksempelet:
  4. 4
    Beam me up! Som du kan se med det eksempelet ovenfor, kan ting begynne å bli litt forvirrende når det er en haug med notater på siden sånn. Øynene dine begynner å krysse, og du mister oversikten over hvor du var. Å gruppere notater i mindre pakker som gir mening visuelt, bruker vi strålende.
    • Strålte erstatter bare enkelte notatflagg med tykke linjer trukket mellom note stengler. Disse er gruppert logisk, og mens mer komplekse musikk krever mer komplekse strålte regler, for vårt formål, vil vi generelt bjelke i grupper på kvartal notater. Sammenligne eksempelet nedenfor med eksempelet ovenfor. Prøv å peke ut rytmen igjen, og se hvor mye klarere strålte gjør notasjon:
  5. 5
    Lære verdien av bånd og prikker. Dersom et flagg vil kutte verdien av et notat i to, har dot en lignende-men motsatt-funksjon. Med begrensede unntak som ikke kommer inn i bildet her, er prikken alltid plassert til høyre for notehodet. Når du ser en stiplet notat, er det notatet økt med en halv lengde av sin opprinnelige verdi.
    • For eksempel vil et punkt plassert etter en halvnote være lik halvdelen notat pluss en kvartnote. En prikk plassert etter en fjerdedel notatet vil være lik en fjerdedel notat pluss en åttende notat.
    • Båndene er lik prikker-de strekker seg verdien av den opprinnelige meldingen. Et slips er bare to notater som er koblet sammen med en buet linje mellom note hoder. I motsetning til punkter, som er abstrakt, og er basert på hel på verdien av den opprinnelige meldingen, bånd er eksplisitt: noten er økt i lengde med nøyaktig så lenge som det andre noteverdi.
    • En grunn til at du ville bruke et slips versus en prikk er, for eksempel når et notat varighet ikke ville passe musikalsk i løpet av et mål. I så fall, du bare legge leftover varighet inn i neste tiltaket som et notat, og knytte de to sammen.
    • Legg merke til at båndet trekkes fra notehodet å merke hode, vanligvis i motsatt retning som stammen.
  6. 6
    Ta en pause. Noen sier musikk er bare en rekke notater, og de er halvparten riktig. Musikk er serien av sedler og mellomrommene mellom dem. De arealer kalles hviler, og selv i stillhet, kan de virkelig legge bevegelse og liv til musikken. La oss ta en titt på hvordan de er notert.
    • Som notater, har de konkrete symboler for spesifikke varigheter. En hel oppmerksom resten er et rektangel ned fra fjerde linje, og en halv note resten er et rektangel hviler på tredje linje. Kvartalet oppmerksom Resten er en snirklete linje, og resten av de hviler er en vinklet bar med samme antall flagg som deres tilsvarende noteverdi. Disse flaggene alltid feie til venstre.

Melody

  1. 1
    Vi har nå det grunnleggende ned: personalet, de delene av et notat, og grunnleggende notere varigheter av noter og pauser. Pass på at du forstår ovenfor, og deretter la oss hoppe inn i den morsomme ting: lesing musikk!
  2. 2
    Lær C skala. C skala er den grunnleggende skalaen vi bruker i vestlig musikk. Når du har den låst inn i dine hjerneceller, vil resten følge naturlig.
    • Først vil vi vise deg hvordan det ser ut, så vil vi vise deg hvordan du kan få orden på det, og begynne å lese noter! Her er hva det ser ut som om de ansatte:
    • Hvis du vil ta en titt på den første tonen, den lave C, vil du se at det faktisk går under ansatte linjer. Når det skjer, vi bare legge en stab linje for dette notatet kun-dermed den lille linjen gjennom notatet hodet. Jo lavere notat, jo flere ansatte linjene vi legger til. Men vi trenger ikke å bekymre deg for det nå.
    • C skala består av åtte notater. Dette er det samme som de hvite tangentene på piano:
    • Du kan eller ikke kan ha et piano hendig (hvis ikke prøve en virtuell piano ), men på dette punktet er det viktig for deg å begynne å få et inntrykk av ikke bare hvilken musikk ser ut, men av hva det høres ut som, også.
  3. 3
    Lær litt syn sang-eller "solfege." Det kan høres skremmende, men sjansene er, du allerede vet det: det er den fancy måte å si "do, re, mi."
    • Ved å lære å synge notatene som du ser, vil du begynne å utvikle ferdigheter i lesning-en ferdighet som kan ta et helt liv å perfeksjonere, men vil være nyttig helt fra begynnelsen. La oss ta en titt på det C skala igjen, med solfege skala lagt:
    • Sjansen er, du vet Rogers og Hammerstein sangen "Do-Re-Mi" fra The Sound of Music. Hvis du kan synge "do re mi" skala, gjør det nå mens du ser på notene. Hvis du trenger et oppfriskningskurs, kan du høre sangen på Youtube.
    • Her er en litt mer avansert versjon, gå opp og ned C skala ved hjelp av solfege merknader:
    • Praksis synge solfege-del II et par ganger, før det blir kjent. De første par ganger, lese svært sakte, slik at du kan se på hver note som du synger den. De neste par ganger, bytt ut "do re me" for C, D, E. Målet er å synge den faktiske notater.
    • Husk våre note verdier fra før: den høye C ved slutten av den første linje, og den lave C ved slutten av den andre linjen er halvnoter, mens resten av notene er fjerdedelsnoter. Hvis du forestille deg vandre, igjen, det er et merke for hvert trinn. De halvnoter ta to skritt.
  4. 4
    Gratulerer, du er nå leser musikk!

Sharps, leiligheter, Naturals, og nøkler

  1. 1
    Ta det neste steget. Så langt vi har dekket det grunnleggende for rytme og melodi, og du bør ha grunnleggende ferdigheter nødvendig at du nå forstår hva alle disse prikkene og squiggles representerer. Selv om dette kan få deg gjennom de grunnleggende Flutophone klasse, er det fortsatt noen flere ting du ønsker å vite. Chief blant disse er viktige signaturer.
    • Du har kanskje sett kryss og i musikk: en skarp ser ut som en hash tag (♯) og en flat ser ut som en liten bokstav B (♭). De er plassert til venstre for et notat hodet, og indikerer at notatet til følge spilles et halvt trinn høyere (for en skarp), eller et halvt trinn lavere (for en flat). C skala, som vi har lært, omfatter de hvite tangentene på pianoet. Den kryss og b er de svarte tangentene. Siden C-dur har ingen sharps eller leiligheter, er det skrevet slik:
  2. 2
    Hele toner og halvtoner. I vestlig musikk, notater er enten en hel tone eller en halvtone fra hverandre. Hvis du ser på C oppmerksom på piano keyboard, vil du se det er en svart nøkkel mellom den og neste note opp, er D. Den musikalske avstanden mellom C og D kalles en hel tone. Avstanden mellom C og den sorte nøkkel kalles en halvtone. Nå lurer du kanskje på hva som svart nøkkel kalles. Svaret er, "det kommer an på."
    • En god tommelfingerregel er hvis du går opp på skalaen, er det notatet den skarpe versjonen av begynnelsen notatet. Når du flytter ned på skalaen, ville dette notatet være den flate versjonen av begynnelsen notatet. Dermed, hvis du flytter fra C til D med den svarte nøkkelen, ville det være skrevet med en skarp, som dette:
    • I dette tilfellet er den sorte note skrevet som C #. Når du flytter ned på skalaen, fra D til C og bruke den svarte notatet som en passerende tone mellom dem, er den sorte nøkkelen skrevet slik:
    • Konvensjoner som det gjør musikken litt lettere å lese. Hvis du skulle skrive disse tre notater som går opp, og brukte en D ♭ i stedet for en C #, ville notasjonen se slik ut:
    • Legg merke til at det er en ny sign-det naturlige. Når du ser en naturlig tegn (♮) som betyr at noten spilles uten skarp eller flat. I dette eksempelet, andre og tredje notater er både D's: den første en D ♭, og så den andre D, siden det går opp en halvtone fra første D, må ha notatet "korrigert" for å vise den riktige tonen. Jo mer kryss og spredt rundt et ark av musikk, må jo mer en musiker ta i før stillingen kan spilles.
  3. 3
    Forstå viktige signaturer. Så langt har vi vært å se på C-dur skala: åtte notater, alle de hvite tangentene, som starter på C. Men du kan starte en skala på noe notat. Hvis du bare spille alle de hvite tangentene, men vil du ikke være å spille en større skala, men noe som kalles en "modal skala", som er utenfor rammen av denne artikkelen.
    • Den starter notat, eller tonic, er også navnet på nøkkelen. Du har kanskje hørt noen si "Det er i nøkkelen av C." Det betyr at den grunnleggende skala starter på C, og omfatter noter CDEFGAB C. Notene i en større skala har en helt bestemt forhold til hverandre. Ta en titt på dette tastaturet:
    • Legg merke til at mellom de fleste sedler, er det en helt trinn. Men det er bare et halvt trinn (halvtone) mellom E og F, og mellom B og C. Alle store skala har det samme forholdet: hel-hel-halv-hel-hel-hel-halv. Hvis du starter skala på G, for eksempel, kan det bli skrevet slik:
    • Legg merke til F # nær toppen. For å opprettholde den riktige forhold, har F skal heves en halvtone, slik at det er et halvt trinn fra G, ikke et helt trinn. Det er lett nok å lese av seg selv, men hva om du startet en stor skala i C #? Det ville se slik ut:
    • Nå begynner det å bli komplisert! For å kutte ned forvirring og lage musikk lettere å lese, ble viktige signaturer opprettet. Hver dur-skalaen har et bestemt sett av kryss eller leiligheter, og de er vist helt i begynnelsen av musikken. Ser igjen at nøkkelen til G, ser vi at har en skarp-F #. I stedet for å sette den skarpe siden av F på de ansatte, flytter vi den helt til venstre, og det er bare antatt fra det punktet på at hver F du ser spilles som en F #. Det ser ut som dette:
    • Dette høres ut, og spilles, nøyaktig det samme som G-dur skalaen ovenfor, uten toneart. Se Key Signaturer avsnittet nedenfor for en fullstendig liste over alle tonearter.

Dynamikk og uttrykk

  1. 1
    Få høyt-eller få myk! Når du hører på musikk, har du sikkert lagt merke til at det er ikke alle på samme volum, hele tiden. Noen deler blir veldig høyt, og noen deler blir veldig myk. Disse variasjonene er kjent som "dynamikk".
    • Hvis rytme og meter er hjertet av musikk, og notater og tastene er hjernen, så dynamikk er sikkert pusten av musikk. Tenk på dette eksemplet:
    • Trykk det ut på bordet: en og to og tre og fire og fem og seks og syv og åtte, etc. (de og er hvordan musikere "sier" åttedelsnoter). Sørg for at hver beat tappes på samme lydstyrke, slik at det så det høres liksom ut som et helikopter. Nå tar en titt på denne versjonen:
    • Legg merke til aksentmerke (>) over hver fjerde G notat. Trykk det ut, bare denne gangen, aksent hver beat som du ser aksentmerke. I stedet for et helikopter, bør det høres mer som et tog. Med bare en subtil forskyvning i aksent, vi fullstendig endre karakter av musikken!
  2. 2
    Spill det piano, eller fortissimo, eller et sted i mellom. Akkurat som du ikke alltid snakke på samme nivå-du modulere stemmen din høyere eller mykere, avhengig av situasjonen-musikk modulerer i nivå også. Måten komponisten forteller musikeren hva er ment er ved hjelp av dynamiske markeringer.
    • Det finnes dusinvis av dynamiske markeringer du kan se på et stykke musikk, men noen av de mest vanlige som du finner vil være bokstavene f, m og p. De ser ut som dette:
    • p betyr "piano", eller "mykt".
    • f betyr "forte" eller "høyt".
    • m betyr "mezzo," eller "medium". Dette endrer den dynamiske etter at den, som i mf eller smeltepunkt, noe som betyr "middels kraftig", eller "middels myk".
    • Jo mer p s eller f s du har, er den mykere eller høyere musikken som skal spilles. Prøv å synge eksempelet ovenfor (ved hjelp solfege-første tone i dette eksempelet er tonic, eller "gjøre"), og bruke de dynamiske markeringer for å merke forskjellen.
  3. 3
    Få høyere og høyere og høyere, eller roligere og roligere og roligere. En annen veldig vanlig dynamisk notasjon er crescendo, og det er konsekvens, den decrescendo. De er en visuelle representasjoner av en gradvis endring i volum.
    • En crescendo blir gradvis høyere, og en decrescendo gradvis reduserer volumet. De ser ut som dette:

Fremmarsj

  1. 1
    Lær mer! Lære å lese musikk er som å lære alfabetet. Det grunnleggende ta litt å lære, men er ganske lett, samlet. Men det er så mange nyanser, begreper og ferdigheter som du kan lære at det kan holde deg læring for livet. Noen komponister og med gå så langt som å skrive musikk på ansatte linjer som danner spiraler eller mønstre, eller selv bruker ingen ansatte linjer i det hele tatt! Denne artikkelen skal gi deg et godt grunnlag for å fortsette å vokse!

Tabell over viktige signaturer

  1. 1
    Lære disse viktige signaturer. Det er minst én for hver note i skalaen-og kunnskapsrike student vil se at i noen tilfeller er det to taster for det samme notatet. For eksempel, høres nøkkelen til G # nøyaktig det samme som nøkkelen til A ♭! Når du spiller piano-og i forbindelse med denne artikkelen, er forskjellen akademisk. Men det er noen komponister-særlig de som skriver for strings-hvem vil foreslå at A ♭ spilles litt "flatere" enn G #. Her er de viktige signaturer for de store skalaer:
    • Nøkkelen til C:
    • Tastene med skarpe gjenstander:
    • Tastene med leiligheter:
    • Det kan være av noen trøst å vite at komponister sjelden skrive i nøkkelen til C ♭-det er like mye en smerte for dem å skrive som det er for deg å lese!

Tips

  • Vær tålmodig. Som å lære noe nytt språk, lære å lese musikk tar tid. Som å lære noe annet, jo mer du øver på det, jo lettere vil det være, og jo bedre du blir på det.
  • Praktisere dette med din viktigste instrument. Hvis du spiller piano, er det sannsynlig at du har blitt utsatt for lesing musikk. Mange gitarister, men lærer ved å lytte heller enn ved å lese. Når du lære å lese noter, glem det du allerede vet-lære å lese først, deretter jam senere!
  • Få noter til sanger du liker. Et besøk til din lokale musikkbutikk vil avdekke hundrevis, om ikke tusenvis, av "føre ark" med grunnleggende notasjon og akkorder for dine favorittsanger. Les musikken mens du lytter, og du får en mer intuitiv forståelse av hva du ser på.
  • Arbeidet med synet sang. Du trenger ikke å ha en god stemme, men det vil hjelpe deg å trene ørene å "høre" hva som er på papiret.
  • Som glir på trombone spiller de skarpe og flat notater.

Advarsler

  • Å lære å lese kan vare livet ut. Tempoet selv!